Aprenem junts

Un projecte d'educació per a una vida millor

Rafael Yuste: "Desxifrar el cervell ens permetrà educar millor"

La cerca permanent de la neurociència és descobrir com funciona el cervell, un terreny en què els progressos són costosos i que podria provocar una explosió de tota mena d'avenços.

Leontxo García: "Els escacs són el millor gimnàs per a la ment"

Els beneficis educatius que ofereix els escacs.

María Jesús Álava: "La frustració és el camí del coneixement"

Claus per reforçar l'autoestima.

Carol Dweck: "És vital que els nens aprenguin amb mentalitat de creixement"

La cerca de la millora contínua.

Jesús C. Guillén: "Les funcions executives són imprescindibles per a l'èxit"

La revolució que portarà la neuroeducació.

Adam Alter: "Si passem quatre hores al dia amb el mòbil i no és enriquidor, hi ha un problema"

El perill dels telèfons intel·ligents en la infància.

Blanca Portillo: "Si privem els nens de l'art i la cultura, quin món construiran?"

Secrets per parlar millor en públic.

"Si has viscut sempre amb por dels reptes, pot ser molt complicat aprendre a canviar, però mai no és massa tard"

Carol Dweck, psicòloga i investigadora

Francisco Mora: "El mestre ha de ser la joia de la corona"

Coneix els secrets de la neuroeducació, una disciplina en la qual és expert Francisco Mora i que explica el funcionament del cervell, la memòria, l'atenció, les emocions i més factors que distingeixen l'ésser humà.

Joan Roca: "El més important del nostre ofici és continuar aprenent"

Aprendre contínuament per assolir l'excel·lència.

Carlos Casabona: "Els hàbits saludables s'aprenen a través de l'educació i l'exemple"

L'educació com a arma contra l'obesitat infantil.

Manuel Campo Vidal: "Només ens han format com a receptors, no com a emissors"

Una defensa del valor de la comunicació.

Jorge Ruiz: "El talent potencial no s'ha d'inculcar, s'ha de desprendre"

La importància de l'art i les humanitats.

Angélica Sátiro: "Els nens han d'aprendre a pensar de forma crítica, ètica i creativa"

Com fomentar la creativitat en l'educació?

Ángel Peralbo: "Els adolescents esperen atenció, límits i escolta dels seus pares"

Com acostar-se a un adolescent.

"No existeixen persones creatives i no creatives. Existeixen graus de desenvolupament d'aquesta capacitat"

Angélica Sátiro, pedagoga experta en creativitat

Eduardo Sáenz: "Les matemàtiques ens fan lliures"

Eduardo Sáenz de Cabezón, una eminència en l'àrea de l'àlgebra computancional, explica la importància que tenen les matemàtiques en el correcte desenvolupament de l'ésser humà, a més de la seva importància en l'etapa educativa.

Marina Subirats: "Hem de treballar per la construcció d'una cultura no androcèntrica"

En què consisteix la coeducació?

Rosan Bosch: "Podem dissenyar un món millor començant per l'escola"

Espais educatius més creatius

Àlex Rovira: "Hem de reivindicar la tendresa com a element per al vincle humà"

Què és la mirada apreciativa?

Javier Santaolalla: "La física de veritat cerca resoldre els enigmes de l'univers"

Aprendre és respondre les teves pròpies preguntes.

Tim Elmore: "Hem de preparar els nens per al camí, en comptes del camí per als nens"

El líder que hi ha en cadascun dels nens.

Gregorio Luri: "La relació cara a cara és la que té més qualitat pedagògica"

El sentit comú com a element essencial.

"Estimar és inspirar per ajudar l'ésser estimat que construeixi noves realitats objectives: que pugui dur a terme un projecte, que pugui superar un examen"

Àlex Rovira, escriptor i divulgador

Valentín Fuster: "El cor serveix per donar quantitat i el cervell, qualitat de vida"

Valentín Fuster, una eminència mundial en el camp de la cardiologia, ofereix alguna de les seves receptes sobre com ha de ser l'educació. Entre les seves prioritats destaca la cerca del talent de cada individu com a objectiu principal.

Jordi Nomen: "La Filosofia és un saber que ens fa crítics, creatius i curosos"

La importància de les humanitats.

Sugata Mitra: "Uns infants amb accés a Internet poden aprendre el que sigui per si mateixos"

Mètode d'aprenentatge mínimament invasiu.

Santiago Moll: "Els dispositius electrònics ens han d'ajudar a ensenyar millor"

Les competències digitals.

Juan Antonio Madrid: "El son serveix per netejar el nostre cervell de substàncies tòxiques"

Com afecta la manca de son.

Elsa Punset: "Sigueu els entrenadors emocionals dels vostres fills"

Així es pot aplicar la intel·ligència emocional.

Juan de Vicente Abad: "Els alumnes han d'aprendre a conèixer"

Claus de la metodologia de l'Aprenentatge servei.

"Podem ensenyar als infants autocontrol, optimisme, alegria, serenitat, que són emocions que tenen un impacte brutal sobre la seva intel·ligència"

Elsa Punset, escriptora i divulgadora

Javier Blumenfeld: "Cal menjar gaudint en família"

Els hàbits saludables pel que fa a alimentació o rutines del son són essencials per aconseguir el millor funcionament cerebral, a més de beneficiosos per a la salut en general. Javier Blumenfeld desgrana aquesta teoria.

Luis Castellanos: "Transformar el llenguatge és la capacitat de triar les paraules per ser més autònoms"

La importància de les paraules.

Eva Millet: "L'educació també és caràcter: s'ha de deixar que els fills facin coses per si mateixos"

Conseqüències de la protecció excessiva.

Mario Alonso Puig: "En qualsevol ésser humà hi ha potencial i grandesa"

L'autoestima o la independència.

Alicia Banderas: "El cervell dels nens no és una esponja"

La importància del joc lliure.

Alberto Soler: "Posar una etiqueta a un nen és molt fàcil; treure-l'hi, no".

El pensament crític en els infants

Melisa Tuya: "L'autisme mai no ha de tapar la persona"

Què hi ha darrere d'un diagnòstic d'autisme?

"Educar és deixar anar, és donar eines als teus fills perquè es vagin espavilant, vagin creixent i vagin adquirint autonomia"

Eva Millet, periodista i escriptora

Esther Wojcicki: "Els nens poden afrontar grans reptes"

La periodista i professora destaca les principals habilitats que s'haurien d'ensenyar a l'escola per aconseguir un aprenentatge més significatiu. El seu mètode fomenta valors com la col·laboració o la creativitat.

El model educatiu d'èxit de l'Escola Pública Carcavelos

Un cas del model educatiu lusità.

Jimmy Wales: "Aprendre com aprendre, ara és més important que mai"

Accés universal al coneixement.

Eline Snell: "El mindfulness ensenya als nens a relaxar-se i pensar"

Gaudi de cada cosa que es fa.

Francesco Tonucci: «Educar significa “treure” de cadascun de nosaltres allò per a què hem nascut.»

Els drets de l'infant i a l'escola oberta.

Enhamed Enhamed: "L'èxit no és qüestió de motivació sinó de compromís"

El valor de l'esforç constant.

Álvaro Bilbao: "Per treure el màxim potencial dels nens és fonamental ajudar-los a sentir-se segurs"

Així funciona el cervell dels teus fills.

"Quan penso en l'educació penso en l'apoderament, perquè aprens coses que et poden ajudar a portar una vida millor"

Esther Wojcicki, professora i periodista

Richard Gerver: "Cal trobar la passió dels nens"

Aquest doctor en educació considera que la recepta per aconseguir una educació de qualitat és detectar allò que més agrada a l'infant. Coneix claus de possibles models educatius que ofereix aquest expert en el potencial humà.

Patricia Ramírez: "L'esforç és fonamental. Cal inculcar que el plaer ve després del deure"

Millorar la comunicació amb adolescents.

Tal Ben Shahar: "Les persones que expressen gratitud amb regularitat són més felices i tenen més èxit"

Podem aprendre a ser més feliços?

César Bona: "Ens falta escoltar els nens, les famílies i transformar tot junts"

El diàleg amb els alumnes.

Victor Küppers: "Educar es fa amb afecte, molt afecte, i temps, molt temps"

Coneix la psicologia positiva.

Silvia Álava: "Los deberes siempre son responsabilidad de los niños"

L'autonomia en els infants.

Robert Swartz: "En la escuela no enseñamos a los estudiantes a tomar buenas decisiones".

Receptes per fomentar el raonament crític.

"El castigo es efectivo, pero sus daños colaterales tremendos. El coge miedo, deja de tener confianza para que no se repita"

Patricia Ramírez, psicòloga de l'esport i la salut

David Bueno: "Aprendre és canviar el nostre cervell"

El biòleg i professor de genètica t'explica com et canvia el cervell cada vegada que aprens alguna cosa nova. Coneix tots els secrets de la neurociència, una disciplina que ens explica la manera com funciona el nostre cervell.

Kiran Bir Sethi: "Hem mentit els nostres fills; no són el futur, són el present"

Fomentar la creativitat dels infants.

Catherine L'Ecuyer: "Res d'exposició a pantalles per als nens fins als dos anys "

L'excessiva exposició infantil a l'electrònica.

Mar Romera: "Sobreprotegir els nostres fills els fa febles a nivell emocional "

El futur té solució.

José Ramón Gamo: "Cal aprendre fent, no a través d'assignatures"

La neurodidàctica a l'escola.

Cristóbal Cobo: "Hi ha una tensió entre el que ens ensenyen i el que fem servir en la vida"

La tecnologia al servei de la creativitat.

Tiina Mäkelä: "Així pots saber si el teu fill està sent una víctima de l'assetjament escolar"

Prevenir i combatre l'assetjament escolar.

"Qualsevol cosa que aprenem altera algun dels bilions de connexions cerebrals que tenim. Per tant aprendre és canviar el nostre cervell"

David Bueno, biòleg genetista

Pilar de la Torre: "L'amenaça dificulta la relació amb els nostres fills"

Tots els detalls de la comunicació no violenta, una alternativa per establir canals de relació amb els nostres fills i arribar a entendre'ls millor.

Rafael Guerrero: "Crec que no li donem la importància que hauríem a l'empatia"

Aprèn a evitar rebequeries i millorar la comunicació.

Pilar Jericó: "Els pares hem de posar límits encara que ens costi i ens faci mal"

Com educar els nostres fills en la "no por".

Heike Freire: "La naturalesa està plena d'exemples que ensenyen valors"

Educar en el contacte amb la naturalesa.

Frances Jensen: "Els adolescents són màquines d'aprenentatge".

El cervell és l'últim òrgan a arribar a l'edat adulta.