Blanca Portillo

Actriu

"Si privem els nens de l'art i la cultura, quin món construiran?".

Pots veure el vídeo complet aquí.

Molts països tenen el teatre com a assignatura obligatòria. Jo crec que és una cosa que tothom hauria de fer alguna vegada a la vida. Però durant la infància, amb els nens, és un moment difícil, perquè no tenen eines per moure's per la vida. Jo he fet classes a nens i a nenes. Els falten eines. I hi ha molts pudors, és un moment en què s'enfronten a l'exterior quan tenen el seu món a casa, més o menys còmode. El teatre et permet, en primer lloc, entrar en contacte amb els altres de forma sincera. Això és una cosa curiosa de matisar. Quan ets a l'escola, comparteixes el que es pot compartir a l'escola. Però quan fas teatre, el primer que has de compartir és por, emoció. Treballaràs amb les teves emocions, amb el teu sentit del ridícul. A perdre el sentit del ridícul.

El dret a l'error, els ensenyaments teatrals te'l permeten constantment. De fet, la base del teatre és l'equivocació. Per aprendre, cal equivocar-se, per poder fer-ho bé, l'error, encert, error, investigar com es pot fer millor. Amb la qual cosa, se'ls obre el cap, els marxa la por. Jo recordo que, donant classes, hi havia un nen que era, per dir-ho d'alguna manera, el dolentot del grup. Hi havia un noiet que era com el més gall de tots. Els altres li tenien una certa por. Quan feia una broma, tots reien. Llavors, vaig decidir donar-li el personatge més seriós, el més sensible, el que estava més trist. I va descobrir, en el seu interior, que això no només no li feia perdre autoritat entre els seus companys, sinó que mostrava als altres una faceta que no sabia que tenia, i que feia que els altres l'estimessin de veritat, o l'admiressin de veritat. Perquè el noiet s'ho va agafar molt seriosament i va començar a treballar amb molta dedicació. Amb la qual cosa, va començar a ser líder d’una altra manera, d'una manera molt més honesta, perquè plorava, perquè era capaç de plorar davant dels seus amics. I això va ser com una carambola, això va anar passant als altres. Bé, en aquella ocasió, vaig tenir un problema amb els professors perquè els nens van voler deixar de fer tota mena de classes, de qualsevol altra activitat, i només volien fer les classes de teatre. Els obre moltíssims camins, sobretot en la ment. I en la seva forma de relacionar-se amb els altres, i perdre el pudor.

"Davant la por a parlar en públic, és bo saber que no passa res si t'equivoques o et quedes en blanc"

Fem moltíssimes coses, o deixem de fer-les, perquè ens fa vergonya, per pudor. "Jo, això, no ho podré fer". Per què no? Vam fer El somni d'una nit d'estiu de Shakespeare. Inevitablement, comences a parlar de mitologia, a parlar de Shakespeare com a autor, no només teatral, comences a parlar de la seva època. Amb la qual cosa, comencen a aprendre un munt de coses col·laterals que tenen a veure amb l'ensenyament general, però que les veuen a través d'ells, a través del seu propi cos. I això els desperta la curiositat d'una manera increïble. I després comencen a aprendre que, sense l'altre, tu no ets res, i això també és important. No es tracta de ser el millor, es tracta de ser una bona baula forta en una cadena forta. I es forma un equip, es forma un grup en què tots ajuden a tots i s'eliminen rivalitats.

En el 99% dels casos, un actor no parla amb la seva pròpia veu, sinó que parla a través d'un personatge. Amb la qual cosa, jo sé el que he de dir, ja ho he après. I no ho dic jo, ho diu ella o ell. Això et treu la meitat del problema. Jo entenc que parlar és quan m'enfronto a una sèrie de persones que m'estan mirant i no tinc un guió escrit, no sé què diré, i soc jo parlant. Aquesta vegada soc jo, no és un personatge. Crec que la primera cosa que un ha d'assumir quan ha de parlar en públic és que posa nerviós. Ningú no vol fer el ridícul. Una cosa és que estiguis acostumat a fer-ho i una altra cosa és que no faci por. Fa por sempre, i això és una cosa que a mi em sembla que cal assumir. D'altra banda, és bo saber que no passa res si t'equivoques, que no passa res si et quedes en blanc. Ningú no es morirà. L'únic risc és la teva pròpia por a quedar malament o a fer el ridícul, el grau d'exigència que et poses a tu mateix, el llistó. Crec que hi ha una cosa que de vegades ens costa també pensar quan parlem en públic, i és que la gent que està disposada a escoltar.

Un dels grans reptes de parlar en públic és aconseguir l'atenció. Captar. I l'única manera de captar l'atenció és donar. Donar. És un acte de generositat. I això es nota molt en els polítics. No ho heu notat, quan un polític no parla per a nosaltres? Fa així, dirigeix la mirada cap endins i està parlant per a ell o per a una massa.

Parlar en públic és un acte de generositat. "Tinc alguna cosa per donar-vos". I a partir d'aquest moment, la gent t'acompanya. A menys que diguis bestieses. O una cosa fora de lloc. Creiem que parlar en públic és una cosa d'un senyor o una senyora davant d'uns altres que no existeixen o que són una massa. No, són individus, l'un i els altres, i tenen el seu interès. Quan deixes de pensar en això, comences a comunicar-te amb l'altre, a respirar i a ser un ésser humà més que té alguna cosa que compartir, res més. És bonic, no? Perquè si ho veus des d'aquí, desapareix part de la por.

Biografia
Llicenciada per la Real Escuela Superior de Arte Dramático y Danza, Blanca Portillo és actriu, directora i productora. Va guanyar el Premi Nacional de Teatre el 2012 i també té un Max a la millor direcció d'escena per l'obra "La avería". A més, és molt coneguda per haver interpretat diferents papers tant al cinema com a la televisió.