Patricia Ramírez

Psicóloga do deporte e da saúde

"Unha persoa disciplinada adestra a forza de vontade, moi importante para o éxito profesional"

Podes ver o vídeo completo aquí.

Creo que non existen alumnos que estean desmotivados, senón que fai falta buscar a maneira de sacar esa motivación, e para min é importante que a xente nova se divirta co deporte. No momento no que a xente o pasa ben e converte o deporte nunha paixón, seguramente se implique e se comprometa máis. Todo pasa tamén por darlle á Educación Física a importancia que debe ter. Para min é unha materia tan importante como as Matemáticas ou como a Lingua. Os datos científicos demostran os seus beneficios, non só na educación en valores variables, como a cooperación, a comunicación, a disciplina… Ademais, sabemos que fomenta a concentración, a atención, que axuda a estudar, a adquirir disciplina e a ser voluntarioso. Só son vantaxes, polo tanto temos que promover que sexa motivadora, con pequenas competicións nas que non xurda esa insá competitividade e fomentar espazos onde a xente poida facer deporte, sobre todo as nenas. As nenas adolescentes, a partir dos catorce ou quince anos, adoitan abandonar máis que os rapaces. Hai que fomentar que os rapaces vaian ver os partidos das nenas e que a xente participe.

Creo que é importante trasladar aos pais a idea de que co deporte non se castiga. É moi típico que un neno saque unha mala nota e que o pai ou a nai lle diga: “Xa non podes ir ao fútbol”. Cando realmente lle quitamos o deporte a un rapaz, estámoslle quitando algo tan importante como o sono. Ao deixar de ir ao fútbol deixa de relacionarse cos seus iguais, deixa de practicar valores e, sobre todo, deixa de practicar unha actividade que está potenciando as súas funcións cognitivas. Pódese castigar, a ser posible buscar outros métodos de aprendizaxe, con outras cousas, pero nunca co deporte.

"Para non cortar a comunicación cos fillos hai que darlles menos consellos e preguntarlles se os queren. Así espertamos o seu interese"

É importantísimo educar no esforzo. Hai moitos pais, hoxe en día, que coa sobreprotección deixan de pedir cousas para que o neno non se frustre, e con iso estamos transmitindo á xente nova: “Non te preocupes, podes ser un irresponsable, xa hai alguén que se vai ocupar das consecuencias”. Para ter éxito, unha persoa vai ter que esforzarse no traballo, na súa relación de parella, na súa convivencia, en todo. O esforzo é fundamental. Por iso, tamén hai que inculcar que o pracer ten que vir despois do deber. É importantísimo educar no respecto. O centro educativo e a casa teñen que ser lugares nos que se aprenda a respectar. O respecto é un valor indispensable para a sa convivencia. E a disciplina. Ter uns horarios, unha orde, unhas rutinas. Sen disciplina a xente non consegue os obxectivos, porque unha persoa disciplinada adestra en autocontrol e forza de vontade, que son importantísimos para o éxito profesional.

O castigo é efectivo, non nos imos enganar. Pero, os danos colaterais do castigo son tremendos. Porque cando castigas un rapaz, colle medo, deixa de ter confianza en ti porque ten medo a que volva haber un segundo castigo. Eu non o recomendo. Existen outras técnicas de aprendizaxe que son moito máis efectivas. O primeiro, o reforzo. Significa estar pendente de todo o que o rapaz fai ben para reforzalo e para dicirllo. O reforzo ten que estar baseado en valores: “Espero que esteas orgulloso do tempo que dedicaches a estudar, fíxate no resultado e, sobre todo, que te sintas orgulloso ti, non me sinto eu orgullosa como nai, polo teu traballo”. O reforzo é un bo sistema para cambiar, pero hai outros. Hai un que se chama a sobrecorrección, que consiste, simplemente, en pedir ao neno que repita o mesmo que fixo mal pero dunha forma adecuada. Se tes un fillo que, nun enfado, bateu a porta violentamente, en lugar de ir detrás e dicir: “Aquí non se dan golpes coas portas”, vas ao cuarto e dislle: “Por favor, poderías saír e pechar a porta correctamente?”. Pero pedímosllo cun ton conversacional e, cando o faga, dámoslle as grazas. Por iso é tan importante o modelo de conduta que temos os pais. Os nenos aprenden cando ven, temos que darlles material visual en televisión, series, en Internet, nós mesmos ser un modelo de conduta e dar información que eles poidan copiar. A aprendizaxe por observación tena un neno desde pequeno e, se non queda outra, algunha vez, en lugar de usar a palabra “castigo”, a min gústame máis “consecuencia”. Hai unha consecuencia e é que, se ti non estudas polas tardes, non podes utilizar o teléfono móbil, porque o tempo que non utilizaches para estudar non se pode usar coa tecnoloxía.

Biografía
Psicóloga do Deporte e da Saúde e Máster en Psicoloxía Clínica e da Saúde. Autora de libros como "Cuenta contigo", "Por qué ellos sueñan con ser futbolistas y ellas princesas" ou "Si salieras a vivir…", traballou con equipos de fútbol como o Betis, o Mallorca ou o Granada, ademais de con outros deportistas de elite. Tamén é unha das psicólogas máis influentes en redes sociais en España.