David Bueno

Biólogo xeneticista

"Sen emocións, o cerebro non aprende"

Podes ver o vídeo completo aquí.

Chámome David Bueno, son profesor na Universidade de Barcelona, no Departamento de Xenética. Sempre traballei na relación entre xenética e cerebro. Como os nosos xenes fan que o cerebro termine sendo como é. E iso implica traballar en neurociencia. Neurociencia é comportamento, comportamento é aprendizaxe, ou aprender forma parte do noso comportamento. E é aquí cando comecei a meterme hai dez ou doce anos no tema da neuroeducación, de como o noso cerebro aprende, como podemos tirar proveito do funcionamento do cerebro. E é do que quería falar hoxe tamén convosco.

A neurociencia é unha gran descoñecida aínda porque só hai quince ou vinte anos que se está traballando a nivel profundo co cerebro humano. Calquera cousa que nós aprendemos, o cerebro gárdaa nun patrón de conexións determinado.

"O cerebro é dinámico, non é estático. Está constantemente en fluxo, pasando información dun sitio para outro. Esta información pode ser coñecementos, conceptos… Pero, sobre todo, son actitudes e aptitudes"

O noso cerebro está formado por células, por neuronas. Temos, aproximadamente, uns oitenta e cinco mil millóns de neuronas no cerebro. Pero o número non é importante. Necesitamos un mínimo para funcionar como seres humanos. Non se é máis listo, nin menos listo, nin máis creativo, nin menos creativo por ter máis ou menos. O que importa para o cerebro son as conexións que fan estas neuronas entre elas. Temos arredor duns douscentos billóns de conexións no cerebro. Calquera cousa que aprendemos altera algunhas destas conexións. E é neste patrón de conexións onde almacenamos a memoria. 

Polo tanto, aprender é cambiar o noso cerebro. Cambialo fisicamente porque facemos conexións novas. Isto é aprender. Non só iso. Cantas máis conexións haxa nunha aprendizaxe, mellor a lembramos e con máis eficiencia a podemos utilizar. E cantas máis zonas do cerebro conecte calquera aprendizaxe, tamén mellor a lembramos e con máis eficiencia a podemos utilizar. O que significa que para aprender ben unha aprendizaxe debe ser transversal e contextualizada, posta nun contexto. Un contexto implica moitos elementos máis. Isto é o que quere o cerebro, o que prefire, para aprender calquera cousa. Xa sexan conceptos, xa sexan actitudes, xa sexan aptitudes. É igual. O cerebro distíngueas un pouco, algunhas automatízaas. As aptitudes terminan automatizadas e os conceptos non. Pero a nivel de conexións, a aprendizaxe é iso. Facer conexións novas.

Biografía
Doutor en Bioloxía e profesor de Xenética na Universidade de Barcelona. Especialista en neurociencia. Premio europeo á divulgación científica e autor dos libros "Cerebroflexia" e "Neurociencia para educadores".