Índex

Març 2025

L'any 2025 ha arribat amb poques novetats en l'àmbit de la fiscalitat patrimonial; potser la més rellevant és la relativa a l'increment del tipus impositiu aplicable a l'últim tram de l'escala de gravamen de la base de l'estalvi que, des del passat 1 de gener, se situa en un 30% (fins ara 28%).

Per bé que la pujada de dos punts percentuals podria no semblar molt significativa, el cert és que en els últims anys, a poc a poc, ha anat incrementant-se fins a trobar-nos amb aquest 30% que contrasta amb el tipus impositiu del 18% al qual es gravaven les rendes de l'estalvi en la redacció originària de l'actual Llei de l'IRPF. 
Així mateix, cal destacar com en l'impost sobre societats s'ha produït el contrari pel que fa a les empreses que podríem denominar de dimensió reduïda, que han vist rebaixat el seu tipus impositiu, per bé que aquesta baixada de tipus no serà immediata, sinó progressiva durant els períodes impositius 2025 a 2029.

I molt important, seguim convivint amb el gravamen al patrimoni, a través de l'impost sobre el patrimoni i l'impost de solidaritat de les grans fortunes. Per això, cal recordar la importància de contenir la generació de rendes (a excepció dels guanys patrimonials a més d'un any), per poder reduir la quota d'aquests impostos per aplicació del límit de tributació conjunta amb l'IRPF. 

Jesús Muñoz García

Director de Planificació Patrimonial

Banca Privada de BBVA

La Llei 7/2024 incorpora algunes modificacions fiscals d'interès per a la gestió de patrimonis, que afecten els tipus impositius en l'IRPF i en l'impost sobre societats.

Com a novetats més rellevants cal destacar, a l'efecte de l'impost sobre el patrimoni (IP), l'establiment, per part de les Comunitats Autònomes de Cantàbria i La Rioja, d'un sistema de bonificacions sobre la quota de l'impost, aplicable mentre estigui vigent l'impost temporal de solidaritat de les grans fortunes (ISGF), amb la intenció que l'import corresponent a aquest impost sigui recaptat per les respectives hisendes autonòmiques. Aquest règim és similar al ja establert per altres comunitats com Madrid i Andalusia

A causa de la gran quantitat de dubtes que han sorgit, especialment en relació amb l'aplicació de la reducció del 40%, analitzem, a continuació, el tractament fiscal en l'IRPF derivat del cobrament de la prestació de plans de pensions pel supòsit de liquiditat d'antiguitat de les primes superior a 10 anys. Així mateix, també fem referència a les sentències recents del Tribunal Suprem sobre la tributació en l'impost sobre el patrimoni de les assegurances de vida sense dret de rescat.

Com ja és habitual, dediquem aquest article a comentar algunes qüestions relacionades amb l'aplicació dels beneficis fiscals de l'empresa familiar que considerem d'especial interès.
La Comunitat de Madrid ha establert una deducció sobre la quota de l'IRPF aplicable per contribuents que, procedint de l'estranger, estableixin la seva residència habitual en aquesta comunitat i inverteixin en determinats elements patrimonials.
En aquest article intentarem delimitar quines són les circumstàncies que han de produir-se perquè una persona física tingui la residència habitual a Espanya, aspecte de vital importància per determinar la forma de tributació per l'obtenció de rendes, la tributació per la mera tinença del patrimoni o l'adquisició de béns i drets per herència o donació.

Accedeix al butlletí complet del País Basc

Cal tenir en compte:

El contingut d'aquesta secció és merament informatiu i no pressuposa assessorament fiscal o jurídic.