Catherine L'Ecuyer

Investigadora educativa

"Les pantalles perjudiquen l'educació dels infants"

Pots veure el vídeo complet aquí.

El 2017, l'Associació Pediàtrica Canadenca va recomanar que abans dels dos anys, res de pantalla i dels dos als cinc anys, menys d'una hora al dia. I va afegir que han de ser continguts, com és lògic, adequats a l'edat de l'infant. No tant en l'àmbit de contingut com del ritme.

Els nens aprenen de les interaccions amb humans, no amb pantalles. Trobar-se amb una mirada, connectar-hi...

És un disbarat afirmar que avançar l'ús de les noves tecnologies en fomenta l'ús responsable. És com dir-li a un nen petit que es prengui un got d'aigua d'una boca d'incendi i, a més, sense esquitxar-se. La millor preparació per al món online és el món offline, el món real.

"No hi ha educadors perfectes, només existeixen aquells que, escudant-se darrere de l'autoritat, fingeixen ser-ho. La idea és que els alumnes han de veure que els seus mestres, els seus pares, estan al servei de la seva educació, no que els alumnes estan al servei del compliment d'unes normes estrictes"

L'educador transmet coneixement, però no genera veritats. Per tenir veritable autoritat, un educador ha de saber perdonar i demanar perdó. Els alumnes, els fills, han de veure que els seus mestres, els seus pares, no actuen motivats pel desig de tenir sempre la raó. Perquè, de fet, ens podem equivocar i continuar tenint molta autoritat. El factor clau de l'autoritat no està en la perfecció; està en la confiança. De fet, no hi ha educadors perfectes, només hi ha els qui, escudant-se al darrere de l'autoritat, fingeixen ser-ho. La idea és que els alumnes han de veure que els seus mestres, els seus pares, estan al servei de la seva educació, no que els alumnes estan al servei del compliment d'unes normes estrictes. Hem de preguntar-nos pel sentit i per la raonabilitat de les normes que imposem en relació amb els fins que pretenem aconseguir. De fet, en l'educació el problema salta quan barregem fins i mitjans.

Avui el rol del docent ha canviat, els nens i les nenes tenen accés a la informació a la tauleta tàctil, tenen tot el coneixement aquí. Això no fa que es qüestionin el concepte o l'autoritat del docent?

El mestre és la clau de l'èxit d'un sistema educatiu. Perquè el mestre és aquell que coneix i estima la seva matèria, és aquell que la transmet amb passió, amb afecte, amb sensibilitat, amb intuïció… Qualitats que mai no tindran els dispositius tecnològics.

És important distingir les modes de les propostes valuoses. És important que els nostres fills tinguin una educació basada en les evidències, no en les modes i tampoc en les ocurrències. L'educació, cal que recordem que no és veritable perquè és innovadora, sinó que és innovadora perquè és veritable.

Biografia
Investigadora educativa i divulgadora. Autora dels llibres "Educar en l'admiració” i "Educar en la realidad”, aquesta canadenca creu que la invenció, el descobriment o l'aprenentatge sobre la vida real haurien d'imposar-se davant l'excés d'ús de tecnologies que s'imposa actualment entre els infants.