Luis Castellanos

Filòsof i investigador 

"Aprendre és el que fem cada dia per enfrontar-nos a allò que no coneixem"

Pots veure el vídeo complet aquí.

El llenguatge positiu és com recollim el poder de les paraules, dient que les paraules ens ensenyen a veure i a trobar el costat favorable de les coses. Ens ajuda a protegir-nos de la vida que podrem tenir més endavant amb el mateix llenguatge, que ens acompanyarà fins a l'últim dia de les nostres vides. Ens ajuda també a entendre la nostra història, la nostra narració, perquè les paraules construeixen cada dia els nostres relats. Forgen la nostra personalitat, forgen la nostra memòria i forgen la nostra capacitat de veure el món. Les paraules positives ens ensenyen de veure la part favorable d'aquest món.

Construïm la personalitat paraula a paraula. Construïm la nostra memòria paraula a paraula. Construïm els nostres somnis paraula a paraula. Per tant, la nostra personalitat es construirà amb unes paraules que ens poden ajudar. El llenguatge positiu aporta al cervell la capacitat de ser més ràpid, d'estar més atent i de tenir més concentració. Aporta energia. Aporta creativitat.

Hi ha una paraula que em sembla fonamental. Fa que siguem éssers creatius. La paraula és "sí". Tothom s'obceca amb el "no". "Sí" és la paraula que t'apodera. El teu cervell rep positivisme i s'obre. Si sempre dic que no d'entrada, estic tancant el meu cervell d'una manera que no permet que sigui creatiu i que tampoc et permet ser creatiu. "Sí" és la primera proposta que ens hem de fer.

"El llenguatge positiu és la capacitat de construir bones històries per trobar un futur diferent del que avui dia tenim"

El llenguatge positiu el que farà és que ens adonem abans que hem dit alguna cosa que no és adequada i que prenguem mesures. com ara demanar perdó abans. Això és el que fa el llenguatge positiu. No consisteix en bonisme. Simplement és una relació de temps. Nosaltres som temps i atenció. Naixem, creixem i morim mentre parem atenció a certes coses durant la vida. Cal tornar a conceptualitzar les paraules i el llenguatge, tant el llenguatge oral com el gestual i l'escrit. Com volem tenir una bona història de vida, el llenguatge és l'element que la construeix.

El sentit de l'humor és clau. No cal dramatitzar. És simplement un aprenentatge, no ensenyem res. Intentem que aprenem tots junts. Com a professor aprenc a ser valent. Com a pare, aprenc a ser valent. I com a alumne, puc aprendre a ser valent. 

Estem intentant educar en matemàtiques, en física, en química, en biologia, en les noves tecnologies, i no educar en el llenguatge. El llenguatge, com ja el tenim incorporat, no rep la importància que mereix.

Biografia
Doctor en Filosofia i investigador, Luis Castellanos és un referent en el camp del ‘llenguatge positiu’. Autor dels llibres “La Ciencia del Lenguaje positivo” i “Educar en el Lenguaje positivo”. Ha treballat en estudis sobre neurociència cognitiva a la Universitat Complutense i a l'Institut de Salut Carles III de Madrid. Amb el suport dels resultats clínics que s'han obtingut de ressonàncies magnètiques i electroencefalografies, ha demostrat l'enorme influència que té l'ús del llenguatge positiu en l'educació.