Escola Pública Cascavelos

L'embranzida de l'educació portuguesa

Portugal és l'únic país que millora el nivell educatiu segons l'informe Pisa.

Descobreix un exemple d'escola pública lusitana d'avantguarda.

João Maroco, director:

Tot i que hem tingut diversos corrents polítics i ideològics durant els últims 15 anys, governs més d'esquerres o més de dretes, al Ministeri d'Educació hi ha hagut continuïtat de polítiques pensades per augmentar l'exigència i el rigor. També per establir uns objectius, unes metes curriculars, uns programes ben fonamentats i ben sustentats científicament, més exigència amb allò que se suposava que els alumnes havien d'aprendre en cada curs escolar i més exigència amb allò que se suposava que els professors havien d'ensenyar cada any.

Malgrat els condicionants, famílies amb menys poder econòmic, social i cultural, economies més febles, escoles menys dotades, professors menys seleccionats, en comparar el nostre context social, econòmic i cultural, tant a la família com a l'escola, amb els de les escoles finlandeses, resulta que l'alumne aplicat és Portugal.

El sistema va entendre clarament, també els professors, els pares i els alumnes, que les exigències de rigor i de realització de proves eren més grans, i això va fer que els professors estiguessin més motivats per complir programes i objectius i que els alumnes estiguessin més motivats per aprendre. Crec que aquesta rendició de comptes és, en el cas de l'evolució portuguesa, el factor principal que explica la millora dels resultats.

Isabel Flores, investigadora educativa:

Portugal millora cada cop més en les proves PISA, en els resultats de totes les competències: llengua, ciències i matemàtiques. El 2015, quan l'expectativa era que empitjoréssim com a conseqüència de la crisi, es va produir l'efecte contrari: vam consolidar la pujada i la tendència positiva, i això ens va cridar l'atenció.

Els factors que he identificat i que crec que cal destacar són: la universalitat de l'educació preescolar, l'ambició de les famílies i els joves i la creença cada cop més gran de l'escola com a perspectiva vital.

Tenim professors que estan disposats a donar per ajudar els alumnes a un país pobre com Portugal. Un dels indicadors de l'informe PISA és el que es genera a partir d'enquestes als alumnes, un indicador de l'estatus socioeconòmic i cultural. Aquest indicador no puntua en la mitjana dels països. Portugal es troba un 40% per sota de la mitjana. En el context de l'OCDE, es tracta d'un país pobre.

Un aspecte que ha canviat molt a Portugal durant els últims anys és el nombre d'escoles que, tot i tenir mitjans socials complicats, aconsegueixen bons resultats. Tot això passa sense una gran inversió ni grans polítiques pel Govern. Crec, amb honestedat, que aquestes tendències en la mateixa escola, tal com demostra l'escola de Carcavelos, seran més freqüents i cada vegada hi haurà més escoles capaces d'obtenir bons resultats. El que està passant és un canvi silenciós. Quan vulguem adonar-nos-en, ja haurà ocorregut.

Més que les polítiques públiques que han implementat els diversos Governs, el rerefons mostra que, en realitat, la motivació prové de dins de la comunitat escolar i de les comunitats al seu voltant, que de vegades són empreses i associacions de tot tipus. Aquesta motivació està creant la idea que l'escola pot canviar la vida de les persones.

Coneix més de l'Escola Pública Cascavelos

Biografia
L'Escola Pública Cascavelos no és res més que un exemple de l'evolució de l'educació a Portugal, l'únic país que millora els resultats a l'informe PISA des de l'any 2000. Algunes de les mesures que han pres són eliminar les classes els divendres a la tarda, impedir que els alumnes repeteixin fins a 3r de l'ESO perquè no es desmotivin, prohibir els deures a casa o fomentar altres habilitats com parlar en públic i col·laborar amb els companys.
Faqs
A què es deu la millora del nivell d'aquest col·legi en particular?

L'evolució entre el 2000 i el 2015 és molt significativa: la renda econòmica i l'estatus socioeconòmic i cultural de les famílies van créixer durant aquest període, però, a més a més, crec que ha millorat molt la percepció actual de les famílies sobre la importància de tenir una bona educació. Crec que és una variable molt important. L'altra variable són els professors, com no pot ser d'una altra manera, perquè són qui ensenya i motiva els alumnes per aprendre. També hi ha clarament una evolució enorme si comparem els professors que teníem l'any 2000 i els que teníem l'any 2015. Per exemple, el 2000 teníem molts professors que tècnicament podien ser excel·lents i, de fet, molts ho eren, però no havien rebut la formació pedagògica necessària per treballar amb un grup d'alumnes d'aquestes edats.

"Està prohibit que els alumnes portin deures a casa, però sí que tenen l'obligació d'estudiar a casa"


Pots veure el vídeo complet aquí.