Juan Antonio Madrid

Cronobiòleg i catedràtic de fisiologia

"La privació de son influeix moltíssim en l'aprenentatge i el rendiment"

Pots veure el vídeo complet aquí.

Hi ha dos grans problemes de son que tenen els espanyols. Un és l'insomni, la dificultat d'iniciar o mantenir el son. I l'altre problema és el retard de fase, que és la dificultat d'anar-se'n a dormir a la nit i d'aixecar-se al matí. La ciència a la qual jo em dedico, que és la cronobiologia, aborda aquests problemes. I estic convençut que ajudarà a fer que els entenguem. Els cronobiòlegs som un grup de científics, no tenim res a veure amb els horòscops, els bioritmes, l'astrologia, que ens dediquem a l'estudi dels ritmes biològics. Què és un ritme? Doncs un ritme és qualsevol aspecte de la biologia, de la bioquímica, del comportament d'una persona o un animal que canviï durant el temps. Però que canviï d'una forma predictible. És a dir, que cada any, cada mes o cada dia canviï cíclicament. Llavors, parlem de ritmes de diferents categories. El ritme de 24 hores es diu “circadiari”, és el que més s'ha estudiat, però no és l'únic. Per exemple, la migració de les aus, la floració de moltes espècies… Tot això són ritmes que tenen un període d'un any. I hi ha ritmes que tenen un període d'un dia. Per exemple, el son. Aquests són els ritmes circadiaris. I qui governa els ritmes? Doncs un rellotge. En realitat són molts rellotges que tenim dins el nostre cos.

Quan parlem de rellotges trencats utilitzem un terme científic que es diu “cronodisrupció”. És una alteració del teu sistema circadiari, del sistema que controla el temps, i està lligat a moltes patologies. No vull alarmar ningú, però la cronodisrupció, per exemple, es relaciona amb deteriorament cognitiu, de memòria, amb envelliment accelerat, amb alguns tipus de càncer: mama, colorectal, pròstata. Amb insomni, evidentment, amb immunodepressió, amb alteracions reproductives, amb una altra cosa molt important: alteracions afectives, depressió. Amb síndrome metabòlica: obesitat, diabetis. És a dir, tenim tot un conjunt de patologies que empitjoren quan el teu rellotge biològic funciona malament. Compte, no dic que si el teu rellotge funciona malament tinguis tot això, però que empitjora. I l'insomni és una manifestació d'una alteració d'aquest rellotge. Llavors, quan algú té insomni gairebé sempre es planteja: “Bé, i què he de prendre? Quins comprimits he de prendre? Què em receptarà el metge?”. Però jo crec que el primer que caldria fer és saber per què tens l'insomni, quina n'és la causa, quin n'és l'origen. Perquè si no, el que estem fent és eliminar un símptoma, prendre un medicament que t'apaga aquesta llum que s'està encenent i t'està advertint que alguna cosa funciona malament. I estarà sempre aquí. Llavors, l'insomni cal abordar-lo des d'un enfocament integral.

"Hi ha formes d'avaluar com és l'educació en el son que tenen els nostres fills; la immensa majoria d'ells estarien suspensos"

Els cronobiòlegs estudiem la teva vida en conjunt. El teu dia i la teva nit. Hi ha alguna cosa que predisposa a aquest insomni? Potser no, potser és una causa interna de les teves neurones, dels teus centres del son. Però generalment cal pensar en una causa externa. Intentem veure per què cada vegada hi ha més alteracions del son, cada vegada més alteracions cronobiològiques. I arribem a una conclusió molt senzilla que es pot, a més, mesurar i és la següent. Imagina't com viuries tu si tinguessis tres rellotges diferents en el teu cervell. El rellotge de Tòquio, de Londres, i de Nova York. I que el teu cos físic hagués d'unificar aquestes hores. Ja que això és el que estem fent. Tenim un rellotge, el teu temps intern, el teu rellotge biològic que et diu: “Escolta, no, jo prefereixo dormir entre les dues de la matinada i les deu del matí. Aquesta és la meva banda horària biològica”. Tenim un segon temps, el de la llum artificial, que podem generar el cicle llum-foscor que vulguem. Ja no és el sol el que el genera. Però a sobre tenim un tercer temps, que és el temps social. El temps social és: Quan puc jo dormir bé, cosa que necessito, si he d'entrar a treballar a les vuit del matí i necessito hora i mitja per anar a la feina? És a dir, he d'aixecar-me a les 6.30 h. A quina hora me n'hauria d'anar a dormir per complir l'horari que necessito? Llavors, quan tu veus que és impossible encaixar això, t'adones on està el problema. El problema, moltes vegades, està en el fet que el teu temps intern i el teu temps social no coincideixen. I aquests desajustos es mesuren en hores. Com més hores de desajust, pitjor estàs. Per exemple, si tens un problema d'insomni i veiem que no és un problema a causa dels tres temps, a incoherències dels tres temps, descartem la part cronobiològica i ens n'anem a una altra.

Per a què serveix el son? Sabem alguna cosa de per a què serveix, però no tota. Fa molts poquets anys, quatre, es va descobrir una funció primordial del son. El son serveix perquè es netegi el teu cervell de substàncies tòxiques que es van acumulant durant el dia. Si no dorms prou, si no dorms profundament, aquests dipòsits que poden produir després Alzheimer, Parkinson o deteriorament cognitiu no s'arrosseguen prou bé i es van acumulant, i danyant les teves neurones. Per tant, cal dormir. Encara que no en sentim la necessitat durant els primers períodes de la vida, cal dormir el temps suficient i de forma profunda.

El son influeix moltíssim en l'aprenentatge, en el rendiment. No se saben les xifres, però en bona mesura, part del fracàs escolar que podem tenir s'hauria d'atribuir a una disminució en el temps del son. És un problema molt general. Jo crec que no ens hem adonat com a societat de la importància que està tenint això. Els que ens dediquem a la docència, observem que a les nou del matí les cares estan perdudes. A les 12 del matí no hi ha forma que callin. Llavors, hi ha un problema de retard de fase, que els nois joves se'n van a dormir cada vegada més tard. I com que han de matinar per anar al col·legi, arriben privats de son.

I què fa la privació de son en l'àmbit del rendiment? Doncs per exemple, et baixa els temps de reacció, la velocitat de comprensió de qualsevol tipus d'estímuls. Sovint, el que fan és que desconnecten. Entren en aquests episodis de somnolència i com que resulta que a sobre l'ensenyament sol ser molt passiu, que ells estan rebent i hi ha una persona activament explicant, ja que ells desconnecten simplement i es dediquen a pensar en una altra cosa. Clar, això s'entén fàcilment. Imagina't que el seu centre de son que li marca el seu rellotge biològic estaria a les sis o les set del matí. L'has llevat gairebé a la meitat del seu son. I te l'estàs enduent a un col·legi i l'estàs asseient passivament per rebre informació. Doncs què vols?

Biografia
Juan Antonio Madrid és catedràtic de fisiologia i especialista en cronobiologia per la Universitat Pierre i Marie Curie de París. A més, dirigeix actualment el Laboratori de Cronobiologia (Cronolab) de la Universitat de Múrcia, que forma part del CIBER de Fragilitat i Envelliment Saludable CIBERFES. Estem davant un dels millors experts en el camp dels ritmes circadiaris, una autoritat per desgranar els secrets del son, i la seva importància en la salut i en l'aprenentatge.