César Bona

Lehen mailako irakaslea

"Berritzeak ez du esan nahi guztia suntsitu behar denik, etengabe eboluzionatzea da beti haurren ongizatean pentsatuz"

Bideo osoa ikus dezakezu hemen.

Nik ez nuen maisu izan nahi. Kirolean bakarrik pentsatzen nuen. Orain maisua naiz, pribilegioa da. Zenbat lanbidetan gonbida ditzakezu haurrak bizi diren mundua hobetzeko saiakera egin dezaten?

Ezin da ikasi guztia interneten. Internet ozeano baten antzekoa da, potoak edo altxorrak aurki ditzakezu. Hori da maisuen funtzioetako bat, gonbida ditzakegula informazioa egiazta dezaten, ikusi edo alda dezaten hor dagoen informazio hori, ezagutzan bilakatzeko. Eta gero galde diezaiekegu zer egingo duten ezagutza horrekin. Ez baita soilik gauza asko ikasten dituzula, izaki soziala zara. Eta bertan maisuen lana erabat funtsezkoa da. Familiak lagunduko ditugu haien seme-alabak hezi ditzaten. Edukiko duten lehenengo eredua haien familiak, aitak, amak izango dira baina ondoren gu gaude. Eta horregatik pribilegioa da maisu gisa lan egitea, ezta? Spidermanek esan bezala, erantzukizun handi bati lotuta dagoen pribilegioa.

Gauza asko egiten dira ongi, baina kritikoak izan behar dugu gure buruarekin eta jakin behar dugu gauza asko daudela hobetzeke. Hasteko, bakoitzak gure barnean begiratu behar dugu eta kontziente izan behar dugu egunero ahal dugun guztia eman behar dugula haurren bertsio onena ateratzeko. Prestakuntza ezinbestekoa da, unibertsitatean eta aktiboki lan egiten duten irakasleena.

Hastera doazenei beti esaten diet pentsa dezatel pixka bat ikasgelan daudenean ez direla haiek bakarrik gauzak partekatu behar dituztenak, baizik eta haurrek asko dutela partekatzeko. Eta entzun, preseski, eta partekatu aditzak izugarri garrantzitsuak direla eta joan-etorrikoak direla.

"Hezitzaileak eta gurasook batera lan egin behar dugu beti, taldean eta elkarrizketa aurrera egiten lagunduko digun tresna gisa"

Zoriona ez da helburua baizik eta esaten dute bidea dela. Lehenik eta behin, gezurra da. Gezurra da esaten denean badagoela jendea zorionaz arduratzen dena eta ezagutzaz ahazten dena. Guregandik aldentzen saiatu behar dugun esaldietako bat da. Zeren eta pentsatzen duenak benetan gizakia bakarrik ezagutzarako eta ez emozioetarako egina dagoela, berrikusi egin behar ditu gauza jakin batzuk. Une honetan badakigu, esaterako, haur batek alaitasunez ikas dezakeela. Beldurrarekin ikas dezake? Bai. Baina garunean gertatzen dena oso desberdina da kasu batean edo bestean.

Zure lanean, gustora joanez gero etekina aterako diozu. Ez bazoaz gustora, ez diozu etekinik aterako eta gainera saia zaitezke lanpostuz aldatzen. Baina haurrek ez dute aukera hori. Gure misioa ere bada haiek gogoa izatea hurrengo egunean itzultzeko. Gutxienez bila dezagun ongizatea. Haurrek haien haurtzaro eta nerabezaroa hezkuntza-zentro batean igaroko dute. Niri ezagutza interesatzen zait, baina baita haurra hurrengo egunean gustora etortzea ere. Eta ez baduzu horrela pentsatzen, agian gauza batzuk berrikusi beharko dituzu. Guztia eboluzionatu egiten da, teknologia, medikuntza, garraioa, guztia aldatzen da. Eta hezkuntza... Zergatik lotu da beti hezkuntza aldaketaren aurka? Niri paradoxikoa iruditzen zait.

Izugarri ikasten da haurrengandik ikasi nahi duzun momentutik. Horretarako bidaiatu egin behar dugu izan ginen haurrarengana horiek hobeto ulertzeko eta haiek hobeto uler gaitzaten. Baina baldin badago zerbait egunero irakasten digutena da bizitza xumetasunez bizitzea, uneaz arduratzea ez etorkizunaz, orainaldiaz. Haur batentzat hemendik hilabete batzuetara infinitua da. Eta magia aurkitzea gauza txikietan. Heldu askorentzat oharkabekoa dena haur batentzat magikoa da, ezta? Haurrez inguratuta zaudenean eransten dizuten ilusio hori ere bai, horregatik da irakasleen lanbidea pribilegiatuena.

Falta zaigu haurrei entzutea. Baita familia eta irakasleei ere hori guztia batera aldatzeko. Gauza asko birpentsatu behar ditugu, funtsezkoa da familien parte-hartzea. Familia da lehen hezkuntza-organoa, eta ondoren, eskola. Horregatik egin behar dugu lana taldean.

Biografia
Lehen mailako irakaslea eta Filologia ingelesean lizentziaduna. "La nueva educación" eta "Las Escuelas que cambian el mundo" liburuen egilea, Espainiako lehen irakaslea izan zen Global Teacher Prize sarian finalista izendapena lortzen. "El cuarto hocico" bere hezkuntza-ekimena saritua izan zen Jane Goodall primatologo eta Asturiasko printzearen saridunaren eskutik. Bonak aldarrikatzen du ikasleekin elkarrizketa eta irakasleriaren garrantzi erabakigarria hezkuntzaren funtsezko zutabe gisa.