Carlos Casabona

Pediatre

"Els hàbits saludables només s'aprenen a través de l'educació i l'exemple".

L'educació com a arma contra l'obesitat infantil.

Errors en l'alimentació hi ha diversos però moltes vegades no són induïts per la mateixa família, sinó que és per manca d'informació. Els envasos dels productes que estan en el supermercat porten etiquetes. I, de vegades, les frases que posen cridaneres: «Té vitamines, això t'ajudarà a créixer», i no estan en productes que són realment sans. Exonero a les mares, que volen que els seus fills s'alimentin d'una manera perfecta. Fins i tot, durant els dos primers anys de vida és una miqueta obsessiva. Cal mirar a partir dels quatre o cinc anys, en què començarà una alimentació més social. El nen comença a anar al col·legi, veu el que porten els altres nens per dinar o per berenar, i aquí es baixa la guàrdia. Comencen amb els brioixos, amb els sucs... Els errors més freqüents venen induïts per una publicitat agressiva i, de vegades, en el límit de la legalitat. Altres errors que que cometem, és per un excés d'indulgència. És a dir, que pensem que els nostres fills no seran feliços si no els dono aquesta tard aquest croissant amb les puntetes de xocolata que m'està demanant quan compraré al súper.

Portem vint anys amb força errors, tant induïts, com producte d'un entorn obesogénico, d'hiperfagia, que seria de menjar més del que necessitem i, sobretot, de menjar mal. Aquestes conseqüències ja s'estan veient adolescents de setze, divuit anys, joves de vint-i-cinc. Ja hi ha obesitat i sobrepès en joves que tenen problemes de tensió arterial, problemes de sucres, diabetis tipus dos, problemes, de vegades, osteoarticulars, i s'estan donant, fins i tot, més problemes cardiovasculars en persones de trenta a quaranta anys que en unes altres èpoques. El verdaderament important i trist és que, tant l'Organització Mundial de la Salut, com molts experts, ja ens estan dient que podem estar enfront de la primera generació de nens que visquin menys que nosaltres.

Tots remem en la mateixa direcció, educar en l'autoaprenentatge per saber tenir elements de criteri i poder escollir els aliments saludables. És bo que els nens vagin amb els pares i amb les mares a comprar, millor seria al mercat que no al supermercat, però tampoc no podem viure en un món idíl·lic, sinó que és molt útil… La indústria alimentària no és tan mala, ella el que vol és vendre, però vol que els seus clients no es morin. Per tant, també cal saber que ens facilitarà la vida mitjançant, per exemple, ara mateix, enciams d'aquestes que venen diverses en els envasos, i ens pot ajudar, i es poden triar elements saludables en un supermercat, també.

Hi ha un estudi que ha arribat a determinar que amb tres menjars en família que generen una comunicació, un ambient tranquil i d'afecte i sense música ni pantalles. Han determinat que l'autoregulació, també, dels nens a qualsevol edat, provoca que hi hagi menys problemes de pes i mengin més saludablement.

El sucre, la sacarosa industrial, el blanc naturalment no necessitem. El cervell no necessita sucre, el cervell necessita glucosa, i aquesta glucosa la podem treure de les fruites, de les verdures, de les patates, que és midó, que després el trossejarem. No és necessari el sucre industrial, d'acord? El sucre ara està present sense que el sapiguem en el fuet, el pernil, en les salses, en els cereals d'esmorzar, en els iogurts, els iogurts líquids no existien, és el sucre amagat.

El sucre lliure, com el diu l'OMS, es comporta, metabòlicament, d'una manera no adequada, no sana, com si et menges una taronja. L'explicació on està? En la fibra; si tu et menges una taronja, vas mastegant, i fins i tot en mastegar, ja vas alliberant neuropèptids intestinals que prepararan la digestió, i quan ja et comes la taronja o la poma o el plàtan, que porta fibra, sentiràs sacietat. I és el que no succeeix en prendre el suc. Les begudes ensucrades s'han relacionat amb l'augment i amb el sobrepès i amb l'obesitat, i és una relació claríssima. L'OMS determina que l'aconsellable pel que fa a sucre seria el cinc per cent de les calories totals, i que màxim serien uns vint-i-cinc grams, una llauna d'un refresc pot tenir trenta, i un suc de taronja de tres taronges ja que també pot tenir el mateix que un refresc.

Mites en l'alimentació tenim per donar i vendre. Hi ha un mite que sí que m'agradaria que tots els qui ens estan veient el tinguessin molt clar, i és el menjar de tot. El veus fins i tot escrit en llibres seriosos o en webs que semblen serioses. Té el seu origen en els anys seixanta i el que volia dir és que si preses peixos, carns, cereals, fruites i verdures, hi ha menys possibilitats que et falti algun nutrient essencial perquè menges de tots els grups d'aliments. Però, actualment, quan es diu menjar de tot, entren els hiperprocessats, els croissants, els sucs, les galetes i els cereals ensucrats. Cal menjar de tot el que és sa. No de tot. I en la piràmide, la punta està plena de caramels, croissants, embotits, i et posa: «Consum esporàdic». Cada un el pot interpretar com sigui, però en la piràmide et diu que és de l'alimentació saludable. És molt criticada aquesta piràmide actualment. I què preferim ara els sanitaris que estem parlant de nutrició? El plat de Harvard.

El plat de Harvard està substituint a la piràmide, perquè mengem en plats, no mengem en piràmides. I llavors et posa: fruita i verdura, la meitat del plat; cereals integrals, un quart del plat; i proteïna saludable, l'altre quart. Proteïna saludable no és l'embotit, encara que porti. Proteïna saludable són els llegums, el tofu, els fruits secs, l'ou, el peix i la carn blanca, millor que la vermella. I el que et diu el plat de Harvard és que cal evitar les carns processades. I això ens costa molt aquí al nostre país, perquè tenim una gran cultura del porc i de tots els productes derivats. I moltes mames segueixen pensant que el pernil de york pràcticament gairebé és una medicina: «Què molt suau. Està dolent el nen, ja que li dono pernil de york», no. No és verinós, insisteixo, però és carn processada. En el plat de Harvard tenim les proteïnes saludables: ous, peix, carn blanca, llegums; els cereals integrals: pa integral, l'hem dit abans, l'arròs integral, i les pastes, si són integrals millor també; i les fruites i verdures que no parem de parlar d'elles. Aquest és el plat saludable de Harvard.

Més de Carlos Casabona

Biografia
Autor del llibre ‘Tu tries el que menges’, conferenciant, pediatre i divulgador, Carlos Casabona és un especialista en pedagogia nutricional que pretén combatre les altes taxes d'obesitat infantil amb l'arma de l'educació.
Faqs
Com estem a Espanya respecte a uns altres països pel que fa a alimentació?

La cosa està una mica mal. En els estudis que s'han fet sobre els aliments dels quals treuen l'energia la nostra infància, la classificació no és molt bonica. Tenim al pa, el primer; la brioixeria i galetes i pastisseria, el segon; el tercer, la carn, i, saps on estan les fruites, les verdures i les hortalisses? En el 13è i 14è lloc. Els llegums, en el 20è. L'embotit, en el 5è. És a dir, que les fonts d'energia d'on treuen la nostra infància, i els adults també, no són les més aconsellables. Vull llançar també un missatge positiu, que alguna cosa està canviant quan veus en xarxes que ja no és friki el nen que porta l'entrepà amb l'hummus o el que porta una pera i no porta els brioixos o el suc. Hem d'invertir el que passava fa uns anys, que parlàvem de la dieta mediterrània. Què bona és la dieta mediterrània, els països com Espanya, Grècia, Malta, Itàlia, tot el que és la conca mediterrània, que bé mengem, i què mal mengen al nord d'Europa, amb tant greix, amb tanta carn i tant lacti. En l'últim congrés que va haver-hi a Viena sobre obesitat, va haver-hi un estudi, i així el certificava també un dels investigadors de l'OMS, que deia que les xifres a Dinamarca, a Noruega, als països nòrdics, d'obesitat infantil són molt més baixes que en la conca mediterrània. Què hem fet mal? Ja que s'ha perdut la dieta mediterrània, a favor de productes més hiperprocessats, les fruites i verdures ens costa menjar-les. Jo sento, moltes vegades: «És que el nen no menja fruita, no menja verdura», i li pregunto a la família: «I vosaltres mengeu?», «No, és que a mi no m'agrada», això és bàsic. Hem de donar exemple. L'exemple és l'única manera que tenim d'educar. No serveix parlar, serveix actuar. Has de menjar-t'ho amb naturalitat i de manera diària. Tornant a l'estudi, hem de la dieta mediterrània s'ha traslladat al nord d'Europa, i nosaltres estem menjant mal. Però el missatge és esperançador. Penso que tots, des de professors en els col·legis, els educadors físics, els sanitaris, els dietistes-nutricionistes, els psicòlegs, anem remant a favor d'una infància que, esperem, viva més que nosaltres. Hi ha països com a Japó, que és un dels països amb menys incidència d'obesitat i sobrepès infantil i també adult, ja l'any 1954, tenien lleis en què feia que els dietistes-nutricionistes estaven donant suport a en els col·legis els menús i donaven classes de nutrició als nens.

"Un recent estudi ha determinat que menjar tres vegades a la setmana en família redueix el risc d'obesitat".


Pots veure el vídeo complet aquí.