Escola Pública Cascavelos

L'embranzida de l'educació portuguesa

Portugal és l'únic país que millora el nivell educatiu segons l'informe Pisa.

Pots veure el vídeo complet aquí.

Joao Maroco, director:

Malgrat que hem tingut diferents corrents polítics i ideològics en els darrers 15 anys, governs més d'esquerres o més de dretes, al Ministeri d'Educació va haver-hi una continuïtat de polítiques concebudes per augmentar l'exigència i el rigor. També per establir uns objectius, unes metes curriculars, uns programes ben fonamentats i ben sustentats científicament, més exigència amb allò que se suposava que els alumnes havien d'aprendre en cada curs escolar i més exigència amb allò que se suposava que els professors havien d'ensenyar cada any.

Malgrat els condicionants, famílies amb menor poder econòmic, social i cultural, economies més febles, escoles menys dotades, professors menys seleccionats, etc., si comparem el nostre context social, econòmic i cultural, tant de les famílies com de les escoles, amb les escoles finlandeses, veurem que, al final, l''alumne aplicat' és Portugal.

El sistema va entendre clarament, també els professors, els pares i els alumnes, que les exigències de rigor i de realització de proves eren més grans, i això va fer que els professors estiguessin més motivats per complir programes i objectius i que els alumnes estiguessin més motivats per aprendre. Crec que aquesta rendició de comptes és, en el cas de l'evolució portuguesa, el gran factor que explica la millora dels resultats.

"Està prohibit que els alumnes s'enduguin deures a casa, però sí que tenen l'obligació d'estudiar a casa"

Isabel Flores, investigadora educativa:

Portugal millora, cada vegada més, en les proves PISA, en els resultats de totes les competències: llengua, ciències i matemàtiques. El 2015, quan l'expectativa era que empitjoréssim com a conseqüència de la crisi, es va produir l'efecte contrari: vam consolidar la pujada i la tendència positiva, i això ens va cridar l'atenció.

Els factors que he identificat i que crec que cal destacar són: la universalitat de preescolar, i unes famílies i uns joves més ambiciosos i que creuen més en l'escola com a perspectiva vital…

Tenim professors que estan disposats a donar per ajudar els alumnes a un país pobre com Portugal. Un dels indicadors de l'informe PISA és el que es genera a partir d'enquestes als alumnes, un indicador de l'estatus socioeconòmic i cultural. Aquest indicador no puntua en la mitjana dels països. Portugal es troba un 40% per sota de la mitjana. En el context de l'OCDE, es tracta d'un país pobre.

Un aspecte que ha canviat molt a Portugal durant els últims anys és el nombre d'escoles que, tot i tenir mitjans socials complicats, aconsegueixen bons resultats. Tot això passa sense una gran inversió ni grans polítiques pel Govern. Crec, amb honestedat, que aquestes tendències en la mateixa escola, tal com demostra l'escola de Carcavelos, seran més freqüents i cada vegada hi haurà més escoles capaces d'obtenir bons resultats. El que està passant és un canvi silenciós. Quan vulguem adonar-nos-en, ja haurà ocorregut.

Més que les polítiques públiques implementades per un govern o un altre, el que en realitat hi ha és una motivació que ve de dins la comunitat escolar i de la que hi ha al seu voltant, que de vegades són les empreses, les associacions i tot això, i que està creant aquesta idea que l'escola pot canviar la vida de les persones.

Biografia
L'Escola Pública Cascavelos no és més que un exemple de l'evolució de l'educació a Portugal, únic país que millora els seus resultats en l'informe PISA des de l'any 2000. Algunes de les mesures que han pres són eliminar les classes els divendres a la tarda, impedir que els alumnes repeteixin fins a 3r de l'ESO perquè no es desmotivin, prohibir els deures a casa o fomentar altres habilitats com parlar en públic i col·laborar amb els companys.