> 
 > 
Franquiciat

Avantatges i inconvenients per al franquiciat

Entén les diferències respecte a un negoci tradicional

El franquiciat és la persona o l'empresa a la qual se cedeix una franquícia en unes condicions pactades. Seguidament t'enumerem els avantatges principals de la figura del franquiciat:

Avantatges:

  • Es beneficia de l'experiència de la franquícia i evita els riscos i la feina que comporta el començament de qualsevol activitat empresarial.
  • Notorietat de marca: Pertinença a una cadena de prestigi i identificable per part del consumidor.
  • Generació d'economies d'escala: Un dels avantatges principals són els preus que podem aconseguir gràcies als alts volums de compra que poden aconseguir les centrals franquiciadores
  • Producte exclusiu.
  • Assistència, control, formació, sistema de gestió, estudis de mercat, etc.
  • Màrqueting: Estalvi i repercussió mediàtica de les campanyes de màrqueting.

Inconvenients

  • El pagament d'un dret d'entrada per l'ús de la marca franquiciada i la transmissió de know how i dels royalties per tot el suport i l'assessorament continuat.
  • No possessió de la marca comercial: El franquiciat pot fer servir la marca, però la marca pertany a la central franquiciadora.
  • Limitació del poder de decisió: el franquiciat ha d'assumir les normes i els procediments de la central franquiciadora.
  • Permetre al franquiciador que supervisi i controli de manera permanent el seu negoci.
  • Els contractes de franquícies solen ser de curta durada (5 anys), amb els problemes que això pot comportar.

Diferències respecte al negoci tradicional

L'expansió en franquícia, a més de ser una de les fórmules més dinàmiques i financerament assequibles de créixer per a una empresa, implica l'atorgament d'un contracte en virtut del qual es durà a terme la cessió dels drets d'ús d'una marca, la disponibilitat i la transmissió d'un saber fer propi i diferenciat i la prestació inicial i continuada d'assistència tècnica i comercial al franquiciat en qualitat de soci comercial.

Conceptes que cal pagar:

  • Cànon d'entrada: Aquest cànon també justifica el dret a l'ús que el franquiciat té de la marca i el fet d'estar aplicant el know how transmès des de la central franquiciadora. I sol estar destinat:
    • Dret d'entrada justificat per una sèrie de despeses en què incorre el franquiciador amb cadascun dels franquiciats.
    • Despeses que generi l'expansió de la franquícia.
    • La formació inicial impartida per part de la central i l'ús de les instal·lacions de la central per fer-la.
    • L'entrega del pack de benvinguda d'unió a la xarxa (marxandatge per al local).
  • Royalty d'explotació: Per la prestació de serveis de la central. Aquest royalty pot ser:
    • Fix.
    • Percentatge de vendes.
    • Mixt.
    • No existir (incl. marge producte)
  • Royalty de màrqueting: Quantitat que el franquiciat haurà d'aportar a la central per a la realització de promoció i comunicació a escala nacional.
  • Fons de màrqueting: Quantitat que el franquiciat haurà d'invertir per a la realització de promoció i comunicació a escala local.
  • Obligacions contractuals: Exclusivitat de producte/servei, mètode de venda, proveïdors homologats, adequació del local, etc.
  • Durada del contracte: Ha de dependre de l'amortització de la inversió.
    • Ex: amortització inversió > 2 anys i mitjà > 5 anys de contracte
  • Renovació: Implícita vs automàtica.
  • Exclusivitat territorial:
    • Zona d'exclusivitat.
    • Zona d'influència.

Avantatges i inconvenients per al franquiciat