> 
 > 
PSD2

Què és la PSD2?

T'expliquem en què consisteix la nova directiva de serveis de pagament europea

La normativa PSD2 no és “nova”. Es tracta d'una actualització de què, el 2007, va ser la primera Directiva de Serveis de Pagament (o PSD1), la qual tenia com a objectiu la creació d'un mercat únic de pagaments en la Unió Europea . Un fet que ajudaria a fomentar la competència, la innovació i l'eficiència. Cercava, en definitiva, generar un canvi en la relació entre diners i noves tecnologies. 

Després d'aquest primer avenç, el 2015 es va aprovar una nova Directiva de Serveis de Pagament. Quins canvis suposa respecte a la versió anterior? La nova directiva, dirigida tant a consumidors com a comerços, potència el desenvolupament d'un mercat de pagaments únic, més integrat i eficient, augmentant el paper d'ambdós actors mitjançant la garantia d'uns pagaments electrònics més fàcils i, sobretot, més assegurances en ser ells els únics propietaris del destí del seu diners i de les seves dades. 

D'igual manera, i de cara a aconseguir un mercat europeu més integrat i interoperable per a tots els seus participants, obliga a les entitats financeres a donar accés a la informació dels comptes dels seus clients (sempre sota la seva prèvia autorització) a les TPPs o empreses proveïdores, garantint sempre la seguretat de les dades

Un pas endavant que trenca la barrera que, fins a la data, tenien aquestes TPPs per entrar en aquest mercat. Cau, per tant, el mur que impedia l'accés de nous jugadors en la partida, el que és un enorme benefici per al consumidor en comptar amb més serveis i opcions de pagament a la seva disposició, totes elles regulades per les mateixes normes (ja conegudes) i portadors de fèrries mesures de seguretat per protegir el seu diners i les seves dades.

Principals avantatges de PSD2

Dos punts són clau d'aquesta nova normativa PSD2: donar vida a noves formes de pagament i fer-les més segures. En matèria de protecció, i amb la idea d'incrementar la confiança dels consumidors en els pagaments electrònics, estableix nous mínims d'autenticació per a l'usuari per a la qual cosa cobra un gran valor la SCA (o doble autenticació). Aquesta obliga a aplicar 2 o 3 factors a triar entre: una cosa que l'usuari coneix (per exemple, la contrasenya), una que posseeix (per exemple, el mòbil) i una altra que és (per exemple, el rastre dactilar o la cara). Ja no valdrà amb el primer com fins ara, sinó que seran necessaris 2 (doble autenticació o SCA) sent l'ús de la biometria un dels elements més complexos de vulnerar en ser única de cada persona. 

Pel que fa al pagament, el procés actual és relativament complex. Els comerços han d'acudir a intermediaris, com els proveïdors de pagaments electrònics, que s'encarreguen de contactar amb la companyia de la targeta (Visa o Mastercard, per exemple), perquè faci el cobrament al client. 

Amb l'entrada de PSD2 es proposen noves formes i serveis de pagament, gràcies a l'entrada de nous participants, la quals s'adapten a totes les diverses preferències dels clients sense deixar de ser igualment segures per a ells. D'igual manera, els comerços també es veuran beneficiats per aquests canvis, donada la possibilitat d'oferir una major varietat de formes de pagament als seus clients.

BBVA i la normativa PSD2

A BBVA compartim l'esperit que envolta a aquesta normativa PSD2. En primer lloc, a l'hora d'innovar pel que fa als pagaments en línia, una mica en el que vam ser dels primers quan obrim la nostra plataforma a tercers perquè, a través dels Open Apis, poguessin crear noves funcionalitats que fessin la vida més fàcil als nostres clients i els ajudessin a prendre millors decisions com ja vam fer, temps endarrere, amb el nostre Servei d'Agregació, que els permet tenir els comptes i targetes de tots els seus bancs en un mateix lloc i tenir, així, la seva economia sota control. 

En segon, i com també pretén PSD2, volem oferir als consumidors la més seguretat al nostre abast i, per a això, treballem a dos nivells: amb mesures invisibles o d'alt grau de sofisticació com el reconeixement biomètric per iris o, també, convertint el mòbil en un comandament que permet controlar els nostres comptes i targetes. Aquest últim incorpora fins a un botó del pànic amb què pots bloquejar-les a l'instant si detectes una mica sospitós.

El present i el futur són digitals

La normativa PSD2 afectarà a bancs, comerços i consumidors de tota Europa. Tanmateix, cada un el va a viure de forma diferent en funció de com hagi abordat la seva entitat la transformació digital i l'experiència que, partint d'això, pugui oferir als seus clients. 

A BBVA tractem d'anar sempre pel davant, aprofitant la tecnologia i el big data en benefici dels nostres clients. Això ens capacita per oferir una bona experiència als nostres clients i acomodar el seu aterratge en la nova PSD2.

Què és la PSD2?