Tal Ben-Shahar

Professor de Psicologia a Harvard

"Les persones que expressen gratitud amb regularitat són més felices, més optimistes i tenen més èxit."

Coneix les lliçons des de la ciència sobre com afrontar la vida amb entusiasme i alegria per millorar-la.

Gairebé ningú entén com assolir la felicitat. La majoria diu: “Si tinc èxit, seré feliç”. Sigui en assolir riqueses o fama, fer realitat un determinat objectiu professional o personal, si una dona o un home accepta sortir amb mi, si els meus objectius es compleixen. Per desgràcia, no funciona així. Per això sovint veiem persones amb molt èxit, amb molts diners i molt realitzades que són molt infelices. Perquè creuen que si aconsegueixes un objectiu determinat, si aconsegueixes aquesta fita, llavors seràs feliç. Però l'aconsegueixen, compleixen el seu objectiu, guanyen un munt de diners, i segueixen sense ser felices. I no només no són felices, també se senten perdudes perquè estan desil·lusionades. Fins a aquest moment tenien la il·lusió que quan arribin aquí seran felices, però hi arriben i no ho són, no poden ni sustentar-se en la il·lusió. Assolir un objectiu no ens fa feliços a llarg termini. Sí que sentim un increment en els nostres nivells de benestar, però dura poc. S'ha fet una recerca sobre les persones que guanyen la loteria. Gent que guanya milions de dòlars, és el seu somni fet realitat. Creuen que seran feliços per a la resta de la seva vida. Passats tres mesos han tornat al punt de partida, però més desil·lusionats. Es veu en professors d'universitat, que s'han passat la vida lluitant per ser titulars. Quan arriben a ser-ho es pensen que seran feliços per sempre, però els dura un mes, sis mesos com a màxim. Arribar a un punt determinat comporta un benestar temporal, no un increment permanent en el nivell de felicitat.

La ciència de la felicitat ens diu coses de sentit comú. Moltes d'aquestes coses ja me les deia la meva àvia. Ara la ciència li dona la raó. Per exemple, les relacions són el més important per a una vida feliç. A escala individual, Martin Seligman, pare de la psicologia positiva, i els seus col·legues van fer recerca sobre les persones més felices del món. Què els fa ser diferents? I van descobrir que una de les dues coses que els fa ser diferents és que tenen unes relacions íntimes sòlides. Això pot referir-se a les relacions romàntiques, però també a amistats, família… No són relacions perfectes, perquè en les relacions més íntimes hi ha desacords i conflictes. Però tenen aquestes relacions i són una prioritat en la seva vida. En el món d'avui, amb la tecnologia que ens envolta, i que aviat estarà dins nostre, les relacions reals, no les virtuals, han passat a un segon pla. I això, per desgràcia, resta felicitat a la gent. Les relacions són molt importants per a la felicitat.

Una altra cosa clau per a la felicitat és la gratitud, el reconeixement. Oprah en parlava el 1999, quan no hi havia ciència sobre això. Avui sí que n'hi ha. I ha demostrat que els qui expressen gratitud amb regularitat i no donen per fet el que tenen, no ignoren els problemes, però tampoc no ignoren el que tenen, aquestes persones no només són més felices i més optimistes, també tenen més èxit i aconsegueixen els seus objectius, físicament estan més sanes. Per tant, realment enfortim el nostre sistema immunològic quan ens concentrem en ser agraïts. La meva paraula preferida és “apreciar”. “Apreciar” significa "donar les gràcies per alguna cosa". Però la paraula “apreciar” té un altre significat: augmentar el valor. Si poses diners al banc, amb sort augmenten de valor i en tens més. Els dos significats d'“apreciar” estan connectats. Perquè quan aprecies les coses bones de la teva vida, les coses bones s'aprecien i tens més. I la connexió no és merament etimològica, hi ha proves científiques que demostren que quan estimo la meva parella, quan estimo la meva feina, quan estimo la meva vida, les coses bones de la meva vida augmenten de valor i tinc més.

Només hi ha dos tipus de persones que no experimenten dolor, empipament, tristesa, ansietat, decepció, enveja, por… Els primers són els psicòpates, que no poden sentir emocions doloroses. Els segons són els morts. Sentir emocions doloroses és un bon senyal: no ets un psicòpata i estàs viu. Podem treballar amb això.

L'analogia que jo utilitzaria per comprendre el paper que juga la tecnologia o el valor que assignem a la tecnologia és la de l'electricitat. L'electricitat és bona o dolenta? Doncs depèn. Si utilitzo l'electricitat per il·luminar i per fer funcionar una màquina de suport vital, llavors l'electricitat és bona. Però si utilitzo l'electricitat per electrocutar un innocent, llavors no és bona. Amb la tecnologia passa igual. La tecnologia en si mateixa és un poder, és una força. Es pot utilitzar per al bé o per al mal. Fa poc es va posar en contacte amb mi en Shaun, que era el meu millor amic quan tenia deu o dotze anys. No havíem tornat a parlar, vivim en països diferents, però gràcies a la tecnologia ara estem en contacte. És meravellós. La meva germana es va casar amb un home meravellós. Es van conèixer a través de la tecnologia. Alhora, la tecnologia també ens aporta molta infelicitat. Per exemple, s'ha estudiat que com més hores passi algú, de qualsevol edat, a les xarxes socials, més sol se sentirà. La soledat és l'indicador número u de la depressió. Quan abuses de la tecnologia i deixes de banda altres coses importants, com les relacions reals, el moviment o l'exercici físic, ho pagues molt car amb la infelicitat. Com en moltes coses a la vida, tot és qüestió de moderació.

Sabem que l'exercici físic regular, tan sols trenta minuts tres vegades a la setmana, no només ens fa més sans, ens fa més feliços. Equival a la medicació psiquiàtrica més potent. Allibera norepinefrina, serotonina i dopamina al cervell. El meu ritual és anar tres vegades a la setmana a fer exercici, costi el que costi. Encara que estigui de viatge, faig exercici. Encara que estigui cansat, faig exercici. Un altre ritual és que cada nit, abans d'anar a dormir, expresso la meva gratitud. Escric les coses per les quals estic agraït. I un altre ritual és la meva cita setmanal amb la meva dona. Molts amics ens diuen: “Apa, una cita setmanal un ritual? Que poc romàntic. On queda l'espontaneïtat?”. I jo els dic: “Espontaneïtat? Tenim tres fills petits i tots dos treballem. Espontaneïtat? Tindríem una cita un cop l'any, amb sort”. O sigui que tenim un ritual en la nostra relació. Tenim rituals familiars. Sempre sopem junts. Són molt importants. També tinc un ritual negatiu. Abans, cada matí, en llevar-me, mirava les notícies. Soc addicte a les notícies. El problema és que sense adonar-me'n havia passat hora i mitja i encara estava llegint les notícies. Però el millor moment per escriure és al matí. Per tant, vaig crear un ritual negatiu: no llegir les notícies al matí. I em vaig posar un ritual positiu: escriure al matí. Ja m'assabentaré de les notícies a la tarda. I si mentre dormo el món s'acaba, algú m'avisarà. Per tant, no passa res si no llegeixo les notícies en aquell precís moment.

Coneix més sobre Tal Ben-Shahar

Biografia
Doctor en Psicologia i Filosofia i professor a la Universitat de Harvard. Autor de llibres com "Elige la vida que quieres" o "Practicar la felicidad", és una referència mundial pel que fa a les relacions socials, l'amistat, el maneig de les emocions negatives o les rutines quotidianes per augmentar la felicitat.
Faqs
Quin paper juga el fracàs per incrementar autoestima i felicitat?

Hi ha moltes investigacions sobre el fracàs. I mostren que les persones amb més èxit són també les persones que han fracassat més vegades. Per exemple, es veu amb els grans artistes, els Miquel Àngel, els Da Vinci del món. També amb els grans científics, les Marie Curie o els Thomas Edison. Són també els científics i artistes que han fracassat més vegades. Thomas Edison va dir una vegada: “He fracassat per assolir l'èxit”. També es veu amb els líders. Quan estudies les biografies de líders, els líders de més èxit d'avui són els que més van fracassar ahir. Ja sigui de petits o a la feina. Un dels mantres que em repeteixo sempre a mi mateix i als meus alumnes és: Aprèn a fracassar, o fracassa en el teu aprenentatge. No hi ha una altra manera d'aprendre. Així aprenem a caminar, caient. Així aprenem a escriure, fent gargots. Així aprenem a ser millors líders, millors parelles o millors pares.

"La psicologia positiva permet que es redueixin els conflictes a les escoles i que els estudiants siguin més feliços i resilients".


Pots veure el vídeo complet aquí.