Sugata Mitra

Científic i professor de tecnologia

"Un grup de nens amb accés independent a Internet pot aprendre el que sigui per si mateix".

La incorporació de la tecnologia en l'educació a debat.

Vaig començar a treballar a Nova Delhi, a una oficina molt gran i bonica on ensenyava la gent de programar. Tot just davant l'oficina hi havia un suburbi enorme amb centenars de nens que no feien res. Es dedicaven a jugar al futbol i altres coses semblants, però no feien res. Així que vaig pensar: "Que estrany. Potser alguns d'aquests nens podrien arribar a ser uns programadors increïbles. Per què no els ensenyem?". La resposta era molt senzilla: "Com posaràs una escola al suburbi? No hi ha lloc. Està molt brut. Els bons professors no volen anar-hi". Però que passaria si agafés un ordinador i li ho donés als nens? La gent em deia: "És una idea estúpida perquè mai abans no han vist un ordinador". Així que vaig fer l'experiment. El primer problema era: on poses un ordinador al suburbi? La meva oficina tenia una paret al perímetre i el suburbi quedava a l'altre costat. Així que vaig fer-hi un forat. Vaig agafar el monitor i el vaig posar contra el vidre perquè apuntés al suburbi. Llavors, vaig agafar un panell tàctil i el vaig col·locar d'una manera que travessés el mur. Tenia instal·lat el Windows i una connexió a internet. Res més. No tenia aplicacions. Res de res. Els nens se'l miraven i no passava res. Després de sis o set hores, un amic meu va venir i em va dir: "Com els has ensenyat d'utilitzar l'ordinador?". I li vaig dir: "Jo no els he ensenyat res. Per què? Què estan fent?". I em va dir: "Doncs estan navegant. I s'estan ensenyant mútuament de navegar". Com havien aconseguit els nens fer tot això? Vaig muntar vint-i-dos terminals arreu de l'Índia: a deserts, en aldees, prop de la mar, prop de rius, al cim de les muntanyes, a l'Himàlaia, a tot arreu. A tots els llocs passava el mateix. Grups de nens venien i en menys d'un o dos dies havien començat a baixar jocs i a jugar a tota mena de coses. Tothom em preguntava: "Qui els ensenya?". Jo segueixo sense tenir una resposta, però crec tenir una idea aproximada de quina pot ser. Ho vaig anomenar aprenentatge autoorganitzat perquè no hi ha professors.

Als professors els ho dic: "Què es pot fer en aquesta situació, quan pot haver-hi preguntes per a les quals no tens resposta i preguntes que potser no t'havien passat pel cap? L'única cosa que pots dir als nens és: 'Descobriu-ho vosaltres'". Oi? Què més podem fer? És com si hi hagués un grup de nens i un bosc, un bosc desconegut del qual no en saps res, I els nens volen anar-hi. Què els hi dius? El meu consell és que els professors diguin: "Vosaltres aneu, que jo us acompanyo". Això és molt important. No us atreviu a dir-los: "Vosaltres aneu, que jo em quedo aquí amb el meu cafetó". Així és com jo bregaria amb les qüestions relacionades amb la cosa desconeguda.

Una altra pregunta que cal fer-se en educació és: Quant fa falta saber? Suposo que molts de vosaltres heu après a resoldre una equació. Una equació de segon grau. Alguna vegada heu fet una equació de segon grau després de l'institut? N'estic segur que no. Per què ensenyàvem la trigonometria? Perquè podies trobar-te a un vaixell, perdut, i, mitjançant una brúixola, les estrelles i alguns càlculs trigonomètrics, podries esbrinar la teva ubicació. Això fa falta avui dia? Ara tenim mòbils als quals pots consultar: "On soc?". Doncs, cal saber de trigonometria? Hem de repassar a fons la llista de coses que creiem que cal saber. Estic convençut que gairebé tothom aquí utilitza WhatsApp o alguna aplicació semblant. Algú sap com funciona? Què passa quan escrius alguna cosa? On va? Com es desplaça? A quina velocitat va? Com arriba a l'altre mòbil? No ho sabem. Però gairebé tots els presents sabem com funciona un motor de vapor. Quin sentit té tot això? Veureu alguna vegada un motor de vapor? Doncs mireu el WhatsApp a totes hores i no sabeu com funciona. Per què no incloem el WhatsApp al pla d'estudis? La resposta? Perquè no hi ha cap professor que sàpiga ensenyar aquesta assignatura. Quan tinguem un professor qualificat per ensenyar-la, el WhatsApp haurà desaparegut i haurà aparegut una altra cosa. No es pot ensenyar. Però es pot aprendre. Què es pot fer? "Vosaltres aneu, que jo us acompanyo".

S'hauria de permetre l'ús de la internet durant els exàmens. La gent creu que, si et deixen la internet en un examen, podràs respondre totes les preguntes. Però quin sentit té que et facin preguntes que podries respondre si tinguessis la internet, que te'l treguin i et diguin: "Digues-me la resposta"? Té algun sentit? És com demanar a algú que em digui l'hora sense mirar el rellotge. Quin sentit té? Si es permetés l'ús de la internet, les preguntes que es plantegessin a l'examen haurien de ser completament diferents. Hauríem de tenir preguntes que no tinguessin només una resposta. Preguntes que et facin pensar. Preguntes en les quals hagis d'escriure el que penses en comptes de la resposta correcta. El problema és com es pot avaluar una resposta com aquesta. Encara no ho sabem.

Jo no goso dir que els professors no són necessaris. Els professors fan molta falta, però el seu propòsit està canviant. El propòsit que solien tenir abans era el de saber coses i contar-te-les perquè tu també les sàpigues. Aquest propòsit ja no és vàlid. Pot ser que ja no sigui ni tan sols possible perquè hi ha situacions en les quals els professors no saben ni poden saber. Els professors poden ajudar-te a arribar a una meta. El professor t'ofereix una possibilitat. Obre la porta. Et mostra on és el bosc. Et diu on són les incògnites més grans, però no té les respostes.

Coneix més de Sugata Mitra

Biografia
Doctor en Física i professor de Tecnologia Educativa a la Universitat de Newcastle (Regne Unit). Sugata Mitra fa recerca amb allò que va denominar educació mínimament invasiva, és a dir, la capacitat d'autoaprenentatge dels nens mitjançant l'ús de la internet i les noves tecnologies. El seu projecte s'ha implantat a col·legis de més de 50 països.
Faqs
Quant temps hauria de passar un nen a la internet cada dia?

No crec que es pugui mesurar en hores. És com preguntar durant quant de temps hauria de llegir un llibre. El llegiràs mentre et sembli interessant. És clar, com també passa amb els llibres, si llegeixes durant deu o dotze hores, et trauràs les ulleres de tant en tant i el fregaràs els ulls. Això vol dir que el teu cos ja ha dit: "Ja n'hi ha prou". Pots fer el que vulguis durant tot el temps que vulguis, però quan aquest petit racó de la teva ment et diu que ja n'hi ha prou, cal fer-lo cas. No ha de ser perquè la mare digui una cosa o el pare en digui una altra. Has de desenvolupar un control intern propi. Les escoles hauran d'integrar als seus plans d'estudis les habilitats de cerca a la internet, de comprensió lectora en diversos idiomes i la d'esbrinar coses per si mateixos.

"El mecanisme universal d'aprenentatge depèn de la connexió entre les persones, i a la internet hi ha milers de milions de persones connectades les unes amb les altres".


Pots veure el vídeo complet aquí.