Richard Gerver

Expert en innovació educativa

"Hem d'ensenyar als nens a trobar allò que els apassiona i ajudar-los".

El doctor en educació i escriptor marca el camí per transformar l'educació estimulant als alumnes.

Em preocupa molt l'estat de l'educació, no només a Espanya, sinó en tot el món. Sempre que hi ha un debat sobre l'educació està polaritzat, tenim un argument aquí i un altre aquí, el tradicional contra el progressista, polítics contra professors, pares contra professors, col·legis, polítics i contra tot el món, veritat?, i els únics que pateixen són els nens, perquè els deixem endarrere. Creo que en el debat hem de deixar de cridar, perquè vengem d'on vengem, pel que fa a l'educació, tots tenim una cosa en comú, i és que ens preocupem pels nens. L'important és que tots desitgem ferventment el millor per als nens. El canvi en l'educació sorgeix amb converses adultes i madures. Creo que avui tenim una oportunitat meravellosa, potser podem generar un impuls que canviï el futur dels nostres fills i potser no només per als nostres fills ara, sinó per als fills dels nostres fills. És responsabilitat de tots educar a criar als nens, no perquè es limitin a sobreviure, sinó perquè prosperin.

Els nens són bombardejats constantment amb famosos, veuen futbolistes famosos que guanyen moltíssim diners, veuen famosos en la televisió i sembla que tenen una vida meravellosa. Hem d'ajudar-los a entendre el dur que treballa aquest futbolista per arribar a aquesta posició, ja sigui Ronaldo, Messi o Neymar. Aquests jugadors no es limitaven a córrer una pilota en el jardí, i un dia algú els va donar la samarreta del Real Madrid o de la Barcelona o del París Saint-Germain i els va dir que els anava que cal pagar mig milió d'euros a la setmana. Aquests nois han de demostrar una disciplina i un compromís increïbles i han de treballar molt dur, hora rere hora, dia rere dia, mes després de mes, han d'arriscar-se, han d'estar preparats per fracassar, han d'aprendre i treballar molt dur. Del que s'han de donar compte els nens petits és la disciplina que es necessita per tenir èxit, ja siguis futbolista, advocat, artista o ballarí, totes aquestes coses comporten el mateix. Però és necessari recordar, que conforme els nostres fills van creixent, pel món en què viuen, per l'oportunitat de tenir la informació i veure el que passa a seu al voltant, els nens comencen a entusiasmar-se molt joves per les coses que a tots nosaltres ens preocupen. Quan parlo amb adolescents, veig que es preocupen profundament pel món, els preocupa molta l'amenaça de guerra, els preocupa la naturalesa, l'economia, i principalment per l'ecologia del planeta, i jo creo que es preocupen profundament, així que no et preocupis molt.

Sense professors, sense col·legis, sense educació no tenim res. No tindríem metges ni advocats ni tecnòlegs ni enginyers informàtics, no tindríem ni artistes ni ballarins, no tindríem res.

Encara he de provar que els deures tradicionals, que els nens arribin a casa i hagin de fer exercicis que són exactament el mateix que han estat fent en classe, tenen alguna funció. D fet, em preocupa molt que interfereixi en la vida dels nens. Perquè el que seria genial és que quan els nens tornin del col·legi puguin desenvolupar-se, i conec a molts nens que no poden fer-ho, que tinguin temps d'interactuar amb els seus pares. Hi ha alguns pares molt bons fent això, mentre que uns altres se'ls treuen d'enmig i llest. Si li demanes a un nen que s'involucri en alguna cosa, ha de ser important, ha de valer la pena. No creo que calgui prohibir els deures en totes les seves formes. M'agradaria veure si als nens els interessa el que estan aprenent en el col·legi, perquè quan tornin a casa es posaran a investigar sobre el tema, ja sigui a Internet o en un museu; volen aprendre coses. Hem de respectar als nens, i necessiten el seu propi temps i el seu propi espai, han de ser capaços de desenvolupar els seus propis interessos, han de poder relacionar-se amb els seus amics, aquestes coses són tan importants com l'aprenentatge que fan en el col·legi. Perquè no hi ha res com arribar a casa cansats, que els pares els cridin, els professors els amenacin perquè facin els deures, perquè els nens no vulguin estudiar i s'avorreixin.

La gent divideix l'educació entre les coses útils i les que no el són. Unes de les primeres coses que vull dir sobre això és que hem d'entendre que l'aprenentatge és interdisciplinari, en unes altres paraules, moltes de les habilitats que necessitarà en Belles Arts, són semblants a què utilitzaràs en anglès, en l'escriptura, i semblants a algunes de les que necessitaràs en matemàtiques, en música o en ciències. La gent ha d'entendre primer és que el món no es divideix en assignatures, perquè les nostres vides són una barreja d'habilitats interdisciplinaris, conductes, coneixement i experiència. Si ens centrem en les Belles Arts, per exemple, el primer i a nivell molt bàsic, les habilitats motrius que necessitem per controlar un bolígraf, un llapis, una cera, un pinzell o una cambra, sigui qual sigui el mitjà, són tan delicades com les que necessita un cirurgià en qui estàs confiant perquè faci una cirurgia complexa. Així que l'entrenament de les habilitats motrius és interdisciplinari. Quan penses en el procés de l'art, penses en el procés de la creació i en la creativitat. Per crear una mica, ja sigui artístic, científic o matemàtic, has de ser valent, perquè crear una mica nou requereix valor, ja que has d'estar preparat per arriscar-te. Així que el valor per cometre errors, per aprendre, per provar coses noves, per comunicar-se amb unes altres persones i esperar inspirar a algú igual que algú et va motivar a tu, totes aquestes coses travessen fronteres, necessites les mateixes conductes per a ser un gran científic, per a ser un magnífic matemàtic, per a ser ballarí, metge, advocat. En la meva opinió, dir-li a un nen que no hauria de fer alguna cosa perquè no és tan important és una bogeria. Record que tenia un amic que mai no sortia, no solia fer res, mai no feia cap esport, es passava tot el temps jugant a l'ordinador, i tot el món, inclosos els seus pares, li demanaven que deixés de malgastar el temps jugant a l'ordinador. Va desenvolupar un dels programes (softwers) més complexos de què utilitza avui dia Microsoft, és multimilionari. Així que la idea que cal dir als nens el que és important i el que no és important és ridícula, perquè el que sí que sé sobre la gent que té molt èxit, és que tenen èxit perquè els apassiona el que fan, ja siguin les ciències, les matemàtiques, l'anglès, la música o l'art. Senten passió per la qual cosa fan, i aquesta passió és la que fa que superin moments difícils, decisions dures, riscos, fracassos. Com pare, el que li diria a la resta de pares és que ajudeu als vostres fills a descobrir les seves passions i doneu suport a'ls perquè aquesta passió els portarà molt més lluny que la vostra opinió de quina assignatura és més important que una altra.

Coneix més de Richard Gerver

Biografia
Doctor en educació, professor i escriptor, va ser guardonat amb el Premi nacional d'ensenyament i nomenat millor director d'escola del Regne Unit . És autor de llibres com “Crear avui l'escola del demà ”,"L'educació i el futur dels nostres fills” i “Simple Thinking”. Esportistes d'elit i grans organitzacions han comptat amb ell perquè els ajudés a entendre la seva visió del potencial humà.
Faqs
Com esperes que siguin els col·legis del segle XXII?

La majoria de canvis que hem fet en l'educació han estat reaccions, no se'ns dona bé projectar a futur.

La societat està canviant, així que l'educació ha d'evolucionar. No els estem donant als nostres fills el que necessiten perquè sempre anem quedant-nos endarrere. La principal tasca dels educadors és, abans de res, que us vegeu de la mateixa forma que es veu un professional de la medicina, que se centren en el que estan fent, però a la mateixa vegada estan pendents del que passa al voltant, sempre estan investigant. Aprenen nous mètodes, refresquen les seves experiències i oportunitats i utilitzen això per qüestionar i provar els seus comportaments i la seva metodologia. Hem d'estar a l'avantguarda del desenvolupament humà, per poder ajudar als nois a preparar-se per als reptes que hauran d'afrontar.

"Necessitem que tota la societat col·labori en la creació d'un sistema educatiu que prepari als nens per als reptes del futur".


Pots veure el vídeo complet aquí.