Juan Antonio Madrid

Cronobiòleg i catedràtic de fisiologia

La privació de somni influeix moltíssim en l'aprenentatge i el rendiment

Com afecta la falta de somni al rendiment escolar?

Hi ha dos grans problemes de somni que tenen els espanyols. Un és l'insomni, la dificultat d'iniciar o mantenir el somni. I l'altre problema és el retard de fase, que és la dificultat d'anar-se a dormir a la nit i d'aixecar-se al matí. La ciència a què jo em dedico, que és la cronobiologia, aborda aquests problemes. I estic convençut que ajudarà a què els entenguem. Els cronobiòlegs som un grup de científics, no tenim res que veure amb els horòscops, els bioritmes, l'astrologia, que ens dediquem a l'estudi dels ritmes biològics. Què és un ritme? Ja que un ritme és qualsevol aspecte de la biologia, de la bioquímica, del comportament d'una persona o un animal que canviï durant el temps. Però que canviï d'una forma predictible. És a dir, que cada any, cada mes o cada dia canviï cíclicament. Llavors, parlem de ritmes de diferents categories. El ritme de 24 hores es diu “circadiari”, és el que més s'ha estudiat, però no és l'únic. Per exemple, la migració de les aus, la floració de moltes espècies… Tot això són ritmes que tenen un període d'un any. I hi ha ritmes que tenen un període d'un dia. Per exemple, el somni. Aquests són els ritmes circadiaris. I qui governa els ritmes? Ja que un rellotge. En realitat són molts rellotges que tenim dins el nostre cos.

Quan parlem de rellotges trencats utilitzem un terme científic que es diu “cronodisrupción”. És una alteració del teu sistema circadiari, del sistema que controla el temps, i està lligat a moltes patologies. No vull alarmar a ningú, però la cronodisrupción, per exemple, es relaciona amb deteriorament cognitiu, de memòria, amb envelliment accelerat, amb alguns tipus de càncer: mama, colorectal, pròstata. Amb insomni, evidentment, amb immunodepressió, amb alteracions reproductives, amb una altra cosa molt important: alteracions afectives, depressió. Amb síndrome metabòlic: obesitat, diabetis. És a dir, tenim tot un conjunt de patologies que empitjoren quan el teu rellotge biològic funciona mal. Ull, no dic que si el teu rellotge funciona mal tinguis tot això, però que empitjora. I l'insomni és una manifestació d'una alteració d'aquest rellotge. Llavors, quan algú té insomni gairebé sempre es planteja: “Bo, i què he de prendre? Què comprimits he de prendre? Què em manarà el metge?”. Però jo creo que el primer que caldria fer és saber per què tens l'insomni, quin és la causa, quin és l'origen. Perquè si no, el que estem fent és eliminar un símptoma, prendre un medicament que t'apaga aquesta llum que s'està encenent i t'està advertint que alguna cosa funciona mal. I estarà sempre aquí. Llavors, l'insomni cal abordar-ho des d'un enfocament integral.

Els cronobiòlegs estudiem la teva vida en conjunt . El teu dia i la teva nit. Hi ha alguna cosa que predisposa a aquest insomni? Potser no, potser és una causa interna de les teves neurones, dels teus centres de somni. Però generalment cal pensar en una causa externa. Intentem veure per què cada vegada hi ha més alteracions de somni, cada vegada més alteracions cronobiológicas. I arribem a una conclusió molt senzilla que es pot, a més, mesurar i és la següent. Imagina't com viuries tu si tinguessis tres rellotges diferents en el teu cervell. El rellotge de Tòquio, de Londres, i de Nova York. I que el teu cos físic hagués d'unificar aquestes hores. Ja que això és el que estem fent. Tenim un rellotge, el teu temps intern, el teu rellotge biològic que et diu: “Sent, no, jo prefereixo dormir entre les dos del matí i les deu del matí. Aquesta és la meva banda horària biològica”. Tenim un segon temps, el de la llum artificial, que podem generar el cicle llum-foscor que vulguem. Ja no és el sol el que el genera. Però damunt tenim un tercer temps, que és el temps social. El temps social és: Quan puc jo dormir bé, el que necessito, si he d'entrar a treballar a les vuit del matí i necessito hora i mitja per anar al treball? És a dir, he d'aixecar-me a les 6.30. A quina hora hauria d'estirar-me per complir l'horari que necessito? Llavors, quan tu veus que és impossible encaixar això, te n'adones on està el problema. El problema, moltes vegades, està en què el teu temps intern i el teu temps social no coincideixen. I aquests desajustos es mesuren en hores. Quantes més hores de desajust, pitjor estàs. Per exemple, si tens un problema d'insomni i veiem que no és un problema a causa dels tres temps, a incoherències dels tres temps, descartem la part cronobiológica i ens anem a una altra.

Per a què serveix el somni? Sabem alguna cosa de per a què serveix, però no tot. Fa molt miquetes anys, quatre, es va descobrir una funció primordial del somni. El somni serveix perquè es netegi el teu cervell de substàncies tòxiques que es van acumulant durant el dia. Si no dorms prou, si no dorms profundament, aquests dipòsits que poden produir després Alzheimer, párkinson, o deteriorament cognitiu no s'arrosseguen prou bé i es van acumulant, i danyant les teves neurones. Per tant, cal dormir. Encara que no seu un la necessitat en els primers períodes de la vida, cal dormir el temps suficient i de forma profunda.

El somni influeix moltíssim en l'aprenentatge, en el rendiment. No se saben les xifres, però en bona mesura part del fracàs escolar que podem tenir s'hauria d'atribuir a una disminució en el temps de somni. És un problema molt general. Jo creo que no ens n'hem adonat com societat de la importància que està tenint això. Els que ens dediquem a la docència, observem que a les nou del matí les cares estan perdudes. A les 12 del matí no hi ha forma que es callin. Llavors, hi ha un problema de retard de fase, que els nois joves es dormiran cada vegada més tard. I com han de matinar per anar al col·legi, arriben privats de somni.

I què fa la privació de somni en l'àmbit de rendiment? Ja que per exemple, et baixa els temps de reacció, la velocitat de comprensió de qualsevol tipus d'estímuls. Sovint, el que fan és que desconnecten. Entren en aquests episodis de somnolència i com resulta que damunt l'ensenyament sol ser molt passiva, que ells estan rebent i hi ha una persona activament explicant ja que ells desconnecten simplement i es dediquen a pensar en una altra cosa. Clar, això s'entén fàcilment. Imagina't que el seu centre de somni que li marca el seu rellotge biològic estaria a les sis o les set del matí. L'has aixecat gairebé en la meitat del seu somni. I te l'estàs portant a un col·legi i l'estàs seient passivament per rebre informació. Ja que què vols?

Coneix més de Juan Antonio Madrid

Biografia
Juan Antonio Madrid és Catedràtic de Fisiologia i Especialista en Cronobiologia per la Universitat Pierre i Marie Curie de París. A més, dirigeix actualment el Laboratori de Cronobiologia (Cronolab) de la Universitat de Múrcia, que forma part del CIBER de Fragilitat i Envelliment Saludable CIBERFES. Estem davant yno dels majors experts en el camp dels ritmes circadiaris, una autoritat per desgranar els secrets del somni, i la seva importància en la salut i en l'aprenentatge.
Faqs
Quin detall ens pot donar a entendre que tenim un problema de son?

Hi ha diversos senyals que ens diuen si estem dormint mal. Si sentim una somnolència diürna excessiva, aquí, evidentment, hi ha un problema ja de mala qualitat de somni. Altres vegades el problema és més subtil, es manifesta en què tens apatia, tens una certa desgana, tens un cansament al matí. En tots aquests casos hem de veure què està passant a la nit i fer una anàlisi de somni. Algunes patologies són més freqüents i hi ha algunes que són molt estranyes. Però hi ha unes altres molt freqüents. Per exemple, l'apnea. L'apnea és una patologia que ha de tractar-se i ha de tractar-se com més aviat millor. Perquè després implica des d'hipertensió, major risc d'accident cardiovascular, problemes metabòlics, diabetis, etcètera. Com detectar que tu tens una apnea? Ja que normalment la persona no s'autoobserva quan està dormint. Però si té una parella o un pare o una mare que pugui observar aquest ronc que de tant en tant es per a, i està un temps, que passen 10 segons, 20 segons, i de sobte dona una explosió i la persona torna una altra vegada a respirar, té un problema apnea i ha d'anar al metge perquè el revisi i li posi tractament. Hi ha una altra patologia freqüent que és l'insomni, que tu comentaves abans. Molt molt freqüent. Normalment va associat molt a problemes d'estrès, abús de dispositius mòbils, d'estar tot el dia com una moto, de prendre excitants per poder-te mantenir, i llavors no desconnectes bé durant el somni. També s'associa a la depressió l'insomni. Van units. I hi ha problemes que són força freqüents però que la gent no sol advertir. Hi ha un que és el trastorn de cames inquietes que es manifesta de dia. Sobretot quan arriba ja la tard o la nit. Arriba, estàs veient la televisió, i comences a notar que estàs quiet, i la cama sembla que l'has de moure, no? Que et pica, que tens formigueig, que tens malestar. Quan la mous se't passa. Però de seguida torna a aparèixer i l'has de moure. I no pares de moure les cames. I això, en principi, pot dificultar que comiences a dormir perquè et vas al llit i segueixes tenint aquest malestar. És com calor en la cama. Però quan et dorms pot aparèixer també una altra manifestació: moviment periòdic de cames. Comences a moure la cama cada cert temps. I això fragmenta el teu somni, fa que dormis més superficialment. Que et llevants cansat i no saps per què. En una franja de població més jove, sens dubte, el major problema és el retard de fase del somni, es dormiran molt tard i s'aixequen molt tard. Després hi ha algunes de menys importància. El parlar a la nit, el somnambulisme, o el bruxismo, el grinyolar les dents. Però, en general, solen passar amb l'edat.

"Hi ha formes d'avaluar com és l'educació en el somni que tenen els nostres fills; la immensa majoria d'ells estarien suspensos".


Pots veure el vídeo complet aquí.