Jorge Ruiz

Músic i mestre d'Audició i Llenguatge

"Els nens són una font inesgotable de creativitat, talent potencial i passió".

L'art i les humanitats al centre de l'educació

La meva passió real no és només la música, sinó la comunicació. Vaig tenir l'oportunitat d'estudiar una carrera, que era Logopèdia, la teràpia del llenguatge. I, quan vaig acabar, també vaig estudiar Magisteri en audició i llenguatge. Aquí vaig aprendre moltes de les coses que avui s'han convertit en la meva passió: el món de l'educació, el món del talent i el per què el sistema educatiu no aconsegueix desenvolupar el potencial que tots els éssers humans tenim dins. M'agradaria comptar una cosa que potser cridi l'atenció de la meva història, que ha de veure amb que vaig créixer pensant durant tot el meu procés educatiu que no tenia cap tipus de talent. I quan dic cap tipus de talent és literal. Ni tan sols les coses que jo sabia o pensava que podia fer bé, que m'agradaven, ni tan sols aquí pensava que això li agradés a ningú, que aquest talent o potencial pogués sortir. Vaig créixer pensant que era una bola negra, una bola negra en referència a tots els estudiants, tots som boles negres, i hi ha unes poquetes boles vermelles que són els que tenen talent. I aquestes boles vermelles solen destacar en alguna cosa, o tenir una nota molt alta, o tenir alguna cosa superevident en el que destaquen molt, però la majoria de les boles negres també tenen alguna cosa, el que passa és que aquest una mica no es veu.

A partir dels veintipocos anys jo ja estava matriculat en dret, després d'haver tingut un recorregut normal, notable. Tampoc no arribes a suspendre tot ni a brillar. Però es va produir un fet en la meva vida que és que el meu cos em va parar, em va dir, a través d'un trastorn d'ansietat, em va dir: «Fins aquí». Estava patint molt, no era feliç, matriculat en una carrera que no m'agradava res i on jo no podia brillar, perquè, a més, només havia de memoritzar i no podia o sentia que no podia expressar la meva creativitat. El fet de tenir aquest trastorn d'ansietat em va parar i em va fer deixar-ho tot. Vaig abandonar els estudis i em vaig dir a mi mateix: «Fins que no trobis el que vols fer, no facis res. No corris a un lloc, o sigui, en una direcció que no et porti a cap lloc a què vulguis arribar». I això, quan tens veintipocos anys et converteix en una bestiola estrany, tot el teu entorn de seguida et tracta de dir que estàs equivocat, que has d'estudiar una mica o fer alguna cosa o treballar en alguna cosa, però no et diuen bé en què, perquè no el saben ells tampoc. Així que vaig parar tot en la meva vida i l'única cosa que tenia clar, la meva única referència, és que volia fer cançons perquè les feia des de petit. No tenia en la meva família cap referent musical, així que era un terreny totalment desconegut, inhòspit. I, a més, només escoltava una frase molt gastada que és que el món de la música és molt difícil. Curiosament això l'he escoltat després de tots els mons, tots els mons són difícils, sobretot per a què el diu.

Si tu confies en tu mateix, al final, les coses acaben passant, però has de confiar tot el temps, no només en un punt del camí, sinó tot el temps. Bo, ja que aquesta història va continuar estudiant Logopèdia, gravant maquetes, vaig poder treure el meu primer disc, després la meva primera companyia em va tirar al carrer …Ningú va dir que fora senzill. Però em vaig saber reposar i em vaig adonar que havia comès el mateix error que al principi: corria massa cap a un lloc que no era el meu, per això vaig tornar a parar, vaig acabar la carrera i, en aquest stand by, va sortir aquesta cançoneta que potser us sona, que és una cançó que parla de filosofia que es diu El secret de les tortugues i que em va canviar radicalment tota la meva vida. Però també vaig muntar el meu gabinet de logopèdia, i aquí vaig començar a treballar amb nens de veritat i vaig començar a veure que els nens són una font inesgotable de creativitat, de talent potencial i de passió. No conec a cap nen que no sigui creatiu, cap, no existeix això.

La forma d'expressar aquest talent és tremendament variable, però això no significa que no podem tenir la capacitat de veure-ho. Ara, cal dedicar-li una cosa molt valuosa que es diu atenció. Jo sempre dic en una frase que donar atenció significa «et vull». Si no et donen atenció no és que t'estiguin dient que no et vulguin, però no t'estan apreciant com et mereixes, i això passa en tots els àmbits de la vida d'una persona, no només en l'àmbit laboral o en el vostre, estudiantil, sinó també en les relacions personals, familiars, d'amics… Cap vol que no li atenguin, no conec a ningú, a cap ser que no vulgui ser atès, perquè això significa «et vull», i perquè vam créixer com espècie estant junts. Per tant, l'amor ha de ser el punt un del camí, no pot no haver-hi amor en el que fem. Per això l'educació s'està ignorant sistemàticament els tresors que portem dins. I això no és una mica literari ni que pertanyi únicament a un discurs buit, sinó que la ciència ja el sap, la doctrina ja sap això, i sap que si a una persona li dones el seu espai, aquesta persona acaba brillant.

Tots tenim talent potencial. El talent no està al principi de l'educació, sinó que està al final, i que tots tenim la responsabilitat de permetre que surti el nostre i el dels altres. Per poder reconèixer el talent hem de ser capaços que l'individu s'escolti. No ensenyar a escoltar, sinó que l'individu s'escolti, perquè ja està en nosaltres aquesta capacitat. No cal inculcar-la, sinó desprendre-la. Si no impedim que la persona s'escolti, tard o d'hora trobarà el seu valor i voldrà treballar en ell per convertir-ho en un talent de què viure.

El sistema educatiu actual és molt fred i permet molt poca la individualitat. sistema educatiu és un ordinador central i nosaltres som els discos durs. Ens enganxem a aquest ordinador i captem aquest contingut. Però és com si no tinguéssim contingut que aportar-li al sistema. És molt gregari. Tu t'enganxes, t'omplen de contingut i et vas. I jo el que creo que hauria de ser és el que passa amb un sistema associatiu com la xarxa. Un cercador, per exemple. Un cercador és una caixa buida on tu tens un interès per alguna cosa, el tecleges i el cerques. El sistema s'alimenta del teu interès, que és contingut, i creix amb tu. L'escola hauria de ser igual. Amb l'emoció a prop i l'ètica regint tot aquest univers, però on jo pugui fer preguntes, les meves preguntes signifiquin una mica per al sistema i el sistema es motivi generant les meves preguntes. Això és com una societat realment es regenera. Per a mi l'element ple de transformació de la societat és l'educació. Un sistema que no permet l'aprenentatge associatiu, en conjunt o com idea, s'acta limita a si mateix. Ja hi ha experiències, i això està canviant perquè els propis docents es mouen per permetre això, perquè això és molt fàcil veure-ho sobretot si alguna vegada heu estat en una aula d'infantil, saps que o entens d'això o estàs mort.

Més de Jorge Ruiz

Biografia
Líder del grup de pop ‘Maleïda Nerea’, vocalista i compositor, Jorge Ruiz és a més logopeda i professor d'Audició i Llenguatge. És també ambaixador de talent de la ‘Fundació Promet’ i autor del llibre “Ballarina”.
Faqs
Creus que es valora prou l'art i la cultura en l'educació?

Se li dona importància, però s'ha de materialitzar amb fets. Les humanitats han estat retirades o relegades a una part molt minoritària del programa educatiu. S'està centrant tot en trobar feina. Els estudiants només volen trobar feina i no crear-ho. Si jo sé qui soc, creo coses. Aquestes coses poden ser materials o poden ser més immaterials. Una cançó no es veu, però té valor. Ja que el creador necessita de les humanitats i del valor a la cultura per crear. El valor real, al final de tot això… El discurs és: li donem la importància a la creació des del primer moment? I la resposta categòricament és no, no el que es mereix. Creo que no entenem massa si estem encara plantejant si posar o no la filosofia, si la filosofia serveix per a alguna cosa, si la història de l'art o la música… Hi ha una cosa demostrada en educació i és que per millorar l'atenció de qualsevol individu, els arts en general són tremendament útils. Només per aquest fet, pel fet de millorar els processos d'atenció, ja m'interessa estudiar art o història de la cultura… Perquè és la nostra història. No es negocia amb la música, no es negocia amb l'art, no es negocia amb els arts plàstiques o escèniques, no es negocia amb la filosofia. No es negocia amb les humanitats, han d'estar sí o sí.

"Per reconèixer el talent potencial, és necessari que l'individu aprengui a escoltar-se a si mateix ".


Pots veure el vídeo complet aquí.