Francisco Mora

Doctor en Neurociència i Medicina

"Hem de centrar-nos en la curiositat per despertar l'atenció dels nens des de dins".

Els secrets de la neuroeducació.

La neuroeducació és un intent d'aproximar una nova llum a la instrucció i a l'educació. És a dir, a com es pot aprendre millor. A aproximar valors i normes a la conducta de l'ésser humà. I en aquest sentit, la neuroeducació pertany al que avui al món és una revolució. Una nova cultura. La cultura en què vivim i que hem conegut i coneixem s'està morint. Està naixent una nova cultura, la cultura neuro, que significa l'adonar-nos del que és l'ésser humà, el que sent, el que creu, el que pensa, el que fa, i aprendre i memoritzar, és producte del funcionament del cervell. Com el fa el cervell? Es ve a dir que en no molt, intentar ensenyar sense conèixer com funciona el cervell serà una cosa així com intentar dissenyar un guant sense mai abans haver vist una mà.

La neuroeducació cal aplicar-la ja encara que només sigui o fos per tallar, destruir, el que són us neuromites o falses veritats. Avui, tot el món parla del cervell. Perquè és la referència important més enllà de la filosofia. És el que ens aporta dades constatades . I quan parlem així, parlem que podem parlar de la memòria. De l'aprenentatge i de la memoriia, de valors i normas, del que significa l'atenció.

La intel·ligència emocional és la capacitat empàtica. La capacitat d'intuir en l'altre el que diu, com el diu, i l'altre veure en tu una cara de placidesa, una cara d'aproximació, una cara d'esforç en voler entendre el que dius, una cara en què pràcticament en pocs minuts pot existir alguna cosa misteriós que és el que fa que hi hagi una transferència emocional. Aplicar una intel·ligència que serveix per a l'èxit que tu puguis tenir en la vida. Tu pots ser molt llest en matemàtiques o pots ser molt llest en enginyeria… Però com no tinguis la intel·ligència emocional bàsica, qualsevol petita cosa et tira per la borda tota la teva capacitat matemàtica.

L'emoció és el substrat que fa que el cervell funcioni. La gent encara pensa, i el pensa perquè, que l'emoció és aquella reacció que et fa, que quan apareix algú a atacar-te tu pots reaccionar de tres formes diferents. Que són el que els anglesos truquen “fight, flight, fright”. Si t'ataquen, et defenses amb la lluita, o bé tires a córrer, o bé t'amagues. Això és el més bàsic. Per això diem que l'emoció és un procés sempre inconscient. Quan tu lluites o fuges, o t'amagues, que no et preguntin per què l'has fet. Per què has escollit A, B o C. No el saps. El cervell ha treballat per tu inconscientment. I el fa pel camí que millor sap amb seguretat que salvaguardarà la teva vida.

Les emocions van néixer fa aproximadament uns 200 milions d'anys. En els mamífers, durant el procés evolutiu. I molt recentment ens han dit en prestigioses investigacions que possiblement podem traçar el seu naixement en els invertebrats, que no tenien ni cervell encara, només ganglis, fa 450 milions d'anys. Fixa-vos bé, la nostra espècie, l'Homo sapiens sapiens, només té 150.000 anys de vida. Compareu això amb 450 milions. Vol dir que les emocions les tenim tan ancorades profundament en la nostra naturalesa, que jo sostinc públicament que som sers emocionals. I després, una miqueta racionals. És l'emoció el que el guia tot. Pensar i raonar ja ve amb idees que estan embegudes d'un significat emocional. Som mamífers. I cap mamífer pot executar cap conducta que no tingui un significat. I això és el que fa, a més, l'ésser humà.

La informació que entra pels nostres ulls, pels nostres oïdes, pel nostre tacte, gust, olfacte, etcètera, després d'un llarg procés d'elaboració del món, canalitza a través del sistema o cervell emocional. I és després que va a l'elaboració. En definitiva, l'emoció l'embeu tot. Sense emoció, no hi ha pensament coherent i bé acoblat. No pots pensar. Sense emoció, no hi ha presa de decisions encertades. Sense emoció, no hi ha memorització sòlida.

L'atenció és el procés cerebral fonamental. Sense atenció, no hi ha aprenentatge ni memòria. El principal és adonar-nos-en que cal prestar, ajudar o saber, encara que parlarem, si vols, dels processos cerebrals de l'atenció, menys de l'atenció i més veure com podem obrir aquesta atenció. I això és la curiositat. Si Pedrito és normal i no et presta atenció, reflexiona i pensa que possiblement és tremendament insípid el que li estàs ensenyant. Així que has de fer un esforç en fer despertar a Pedrito des de dins. I mai més hauràs d'agafar la barreta de bedoll i colpejar-li perquè presti, a través del càstig, atenció.

Els grans professors són aquells capaços de convertir l'insípid sempre en interessant. Perquè l'interessant és el que t'obre les portes de l'atenció. I l'atenció és absolutament el necessari per poder aprendre i memoritzar de forma explícita. La curiositat és una cosa tan absorbent quan és autèntica que tota la teva atenció està dedicada a això.

En aquest moment on les tecnologies ens estan envaint, amb un valor extraordinari, però mai substitutiu del mestre. El mestre ha de ser la joia de la corona d'un país. És la seva humanitat el que pot transmetre. Humanitat. No l'esperis mai d'una màquina, no l'esperis mai d'una tauleta tàctil. Una tauleta tàctil i un ordinador et serveix. Però com només i exclusivament treballem amb això en qualsevol institució, fora que sigui un avançat MIT, i amb disciplines a discutir, un nen el que no pot fer és no saber res més enllà d'on té guardat el que ha de saber. Un nen ha de saber poesia, un nen ha de saber que algunes vegades embellir un discurs. Cal memoritzar selectivament i conèixer. Perquè això, en part, també és aprofitar-te'n per poder desenvolupar les teories. Els talents executius, tan necessaris, com són la inhibició de funcions, com són la memòria de treball. Això cal aprendre-ho i treballar-ho amb el mestre. Perquè el mestre transfereix emoció i humanitat. Que quan el vaig llegir en el discurs del Premi Nobel d'Albert Camus el 1957, em va clavar. La transferència de coneixement, la semàntica, la sintaxi, la prosòdia, el colorit emocional i el que arriba als valors, no pot fer-se en una tauleta tàctil.

Més de Francisco Mora

Biografia
Doctor en Neurociències per la Universitat d'Oxford, doctor en Medicina per la Universitat de Granada i catedràtic de Fisiologia en la Universitat Complutense de Madrid. Francisco Mora és autor de llibres com a "Neuroeducació: només es pot aprendre allò que es mestressa", a més d'un dels grans referents a nivell mundial pel que fa a la millora de l'aprenentatge i la memòria.
Faqs
Quins missatges voldries llançar als educadors i als pares per millorar l'educació dels nens del futur?

Prendre consciència del valor de l'educació, per començar. L'ésser humà és el que l'educació fa d'ell. Tan és així, que si avui agaféssim en el teu col·legi o en la teva família un nen de l'Antigua Roma, 2.500 anys, o un nen del Paleolític superior, 10.000 o 12.000 anys, i res més néixer el portéssim, possiblement el mestre en el col·legi no sabria distingir-ho d'un fill meu. Per què? Perquè els gens d'aquests nens amb prou feines han canviat des de llavors. Com ha canviat és la cultura que ens envolta. Som el que som per aquesta capacitat plàstica que té el cervell de transformar-se amb les paraules, amb l'emoció, amb els sentiments. És el que ens fa ser el que ara som. Però no diferim, ni per pell, ni per gens. Som el que l'educació fa de nosaltres. Hagués de tenir un punt d'inflexió en un país com aquest. Necessitem principis sòlids, bàsics, que siguin hàbits. Això és el que jo requereixo per a un poble com el nostre, un poble en el futur, on no hagi de pensar-se quan posem al nen …sinó instrumentar-ho creant l'hàbit que ens faria millors. Millors ciutadans. Major millora com a valor. Major capacitat de seguir endavant en tot el que signifiqui la ciència, en tot el que signifiqui el coneixement, en tot el que signifiqui el respecte.

"Sense emoció no hi ha pensament coherent ni acoblat, sense emoció no hi ha presa de decisions encertades".


Pots veure el vídeo complet aquí.