Eline Snel

Terapeuta i professora de mindfulness

"El mindfulness ensenya els infants a relaxar-se i pensar".

El seu mètode, conegut com el de la granota, s'aplica ja a escoles de nombrosos països.

Dins cada persona hi ha un sentiment, semblant a la fam o la set, que serveix per trobar una manera d'afrontar els sentiments, les preocupacions, aquest tipus de coses. I aquests obstacles interns impedeixen el procés d'aprenentatge. Aquesta és una de les coses que utilitzo a classe. Quan estem molt nerviosos i molt confosos, la nostra ment s'assembla a aquests sentiments i ens impedeix veure les coses amb claredat. Hem d'esperar fins que tota la purpurina hagi caigut i, què passa? Tot s'aclareix i et permet prendre altres decisions.

El mindfulness no és com una vareta màgica que puguis apuntar cap a un lloc i fer que tot vagi bé, però t'ensenya a cavalcar les onades. T'ensenya a relaxar la ment abans d'afrontar situacions difícils perquè siguis conscient del que fas mentre ho estàs fent. Perquè siguis conscient del que penses i sents mentre ho estàs pensant o sentint. És una cosa que pot fer tothom, no està relacionat amb expectatives o situacions inabastables, sinó amb alguna cosa que tenim dins nostre. Però perdem aquest talent per l'estil de vida tan ràpid que tenim. En aquest sentit, pot ser molt important, tant per a infants com per a adults.

És molt útil aplegar totes les preocupacions en un mateix indret on puguem parar-hi atenció, i la respiració ens hi ajuda. Quan els infants aprenen a ser conscients d'aquests pensaments als quals volen reaccionar de manera immediata, també poden aprendre a aturar-se. Aturar-se per pensar i deixar d'actuar impulsivament, parar de parlar amb algú que està al costat o darrere seu.

El que els ensenyem és que tots tenim alguna cosa en comú amb les granotes. Què veus quan mires una granota? Pots veure com respira quan la mires? Pots veure com li puja i li baixa la panxa. Els nens identifiquen ràpidament el que tenen en comú amb una granota, poden veure aquest moviment, veuen que la granota seu i no es mou encara que no està en trànsit, sinó que està molt alerta del que passa al voltant, perquè quan s'acosta una mosca, la granota l'atrapa.

El que els nens aprenen amb la respiració és que quan pares atenció al moviment que fas en respirar, no pots pensar i preocupar-te alhora. És impossible. El nostre cervell no està fet per parar atenció a dues coses a la vegada. Quan aprenen a parar atenció a la respiració, encara que les preocupacions no se'n vagin i la situació no canviï, s'adonen que no han de parar atenció a aquestes preocupacions tota l'estona. Quan els nens amb TDAH s'acostumen a parar atenció als seus pensaments, als seus sentiments i a les sensacions del seu cos, quan aprenen que no han de reaccionar, igual que la granota, no han de reaccionar a tot, alguns nens se senten menys insegurs.

Quan un professor està present, en cada moment, amb cada pregunta o activitat, els nens s'involucraran més, són un reflex del professor. Estar present és una cosa essencial en el mindfulness, i quan un professor està present, els alumnes també ho estaran. Quan t'entrenes com a professor de mindfulness, amb el mètode de la granota, per exemple, t'entrenes per ensenyar a tota la classe el que has experimentat abans, per exemple, a cuidar-te, a cuidar el teu món interior.

Quan ets capaç d'acceptar el teu món interior, de conèixer el teu món interior una mica millor, tindràs molt més èxit al món exterior. I quan els directors de les escoles vegin i sentin, s'adonaran que és necessari que els infants aprenguin aquestes habilitats des de petits perquè siguin capaços d'enfrontar-se a l'estrès, per enfrontar-se a les adversitats i contra els mals moments de la seva vida, perquè no s'enfonsin, sinó que surin d'una manera natural.

Coneix més sobre Eline Snel

Biografia
L'holandesa és una de les referències europees en l'aplicació del mindfulness a l'escola. Autora dels llibres "La atención funciona" o el best-seller "Tranquilos y atentos como una rana", el seu mètode es basa en la respiració i la relaxació, i s'aplica a escoles de mig món.
Faqs
És el mindfulness la solució per millorar l'educació?

El mindfulness no és la panacea per a tot, i no és una vareta màgica amb la qual podem resoldre tots els problemes de les escoles, però una de les lliçons d'aquest entrenament en mindfulness, una part molt gran es basa en l'autocompassió i la compassió. L'autocompassió es basa a donar-te un respir, i no ser sempre aquell que pot manejar la situació. No has de ser fort sempre.

"M'agradaria dir a qualsevol persona que treballa en una escola que no té per què requerir massa temps aconseguir ser conscients: es tracta de fer una cosa cada vegada i gaudir de la vida"


Pots veure el vídeo complet aquí.