Eduardo Saenz de Cabezón

Professor i divulgador

"Les matemàtiques serveixen per comprendre el món i comprendre'ns a nosaltres mateixos"

Una reflexió sobre la importància de les matemàtiques

Tothom té un matemàtic a dins, i aquest matemàtic us pot ajudar a moltes coses. Probablement, a l'escola no ens hi fem gaire, amb aquest matemàtic interior; i d'adults tampoc. Ja us dic que molta gent té com una espècie de trauma amb el seu matemàtic interior. Però aquest matemàtic per què hi és? Doncs per ajudar-nos a portar una vida més plena, a ser més feliços, i ens ajuda molt més i sap molt més del que molta gent es pensa. No només sap comptar, no només sap mesurar, que ja és força, no només sap fer pensament lògic, sinó que ens pot fer estar al món d'una forma més humana, més plena i més feliç.

Les matemàtiques són a darrere de tot el que fem en aquest món, científic i tecnològic. Diguem que cal ser molt ignorant per negar això. Això, a mi, en la meva vida quotidiana, em serveix d'alguna cosa? No em serveix de res. Quina és la trampa que dic que hi ha? La trampa em sembla que és que només estudiem aquelles coses que després aplicarem a la nostra professió. Per què? Ens ho perdríem gairebé tot. Gairebé tot el que s'ensenya a l'escola, ho sento, no ens servirà per a res en el dia a dia; no ho fareu servir materialment en el dia a dia per a res. Però el procés d'haver après tot això ha modelat la nostra persona, ens ha fet conèixer el món, ens fica a dins de la tradició en què estem. L'altra cosa per a la qual les matemàtiques serveixen és per ser més feliços, sentir-nos més plens, per comprendre el món on vivim i comprendre'ns a nosaltres mateixos. Jo crec que les matemàtiques són el llenguatge a través del qual llegim el món. Hi ha poques coses que siguin més humanes que les matemàtiques.

Crec que cal un compromís, també, de l'escola amb el present de cada persona, i que la gent anem feliços a l'escola, que els profes, les profes, els alumnes, les alumnes, vagin feliços a l'escola, que hi anem contents perquè ens agrada el que estem aprenent, ho trobem interessant i això no entra en contradicció amb que ens serveixi en el futur. Així que, per descomptat, tenim tot el futur per davant, per descomptat, els nens i les nenes aprenen per al futur, però no només, també el present compta.

Les matemàtiques s'ensenyen des de la Grècia Antiga i tenen molta importància en els sistemes d'ensenyament des de l'època antiga, i per què? Alguna cosa deuen tenir perquè les fiquin a tot arreu. Hi ha tres coses fonamentals per les quals es dedica tant temps i tant esforç a les matemàtiques. Una és el desenvolupament del pensament abstracte. Saber analitzar problemes, extreure les característiques comunes. També les matemàtiques ens ajuden a sortir dels condicionants que tenim per cercar altres coses que estan un pelet més enllà . Són el llenguatge de la ciència. Les matemàtiques són presents en qualsevol acostament científic a qualsevol disciplina. Hi ha una altra cosa que moltes vegades oblidem i que potser a l'escola és menys present, i és que les matemàtiques són un instrument poderosíssim per exercir la ciutadania d'una forma crítica. Com més capaços som d'analitzar amb rigor les situacions —amb el rigor que aporten les matemàtiques—, més difícils som d'enganyar. I també si sabem interpretar les dades, i també si sabem interpretar els arguments. I aquí hi ha la lògica, aquí hi ha l'estadística. Cada dia hi ha algú que intenta manipular-nos. Si hom té el rigor de les matemàtiques i té la capacitat d'entendre això, és més difícil de manipular, és més lliure, és un ciutadà crític.

Més d'Eduardo Saenz de Cabezón

Biografia
Doctor en matemàtiques per la Universitat de La Rioja, professor de Llenguatges i Sistemes Informàtics, Eduardo Saénz de Cabezón va fundar el grup de científics i investigadors “Big Van Científicos sobre Ruedas”. És investigador de l'àrea de l'àlgebra computacional.
Faqs
Com podem ajudar els infants amb els deures de matemàtiques?

No podem saber-ho tot, ni de matemàtiques ni de res. Quan els nostres fills són petitons, les matemàtiques les controlem o les podem aprendre fàcilment. Fins aquí podem ajudar, les famílies, amb els deures. Després arribaran coses en què no podrem ajudar. Però sempre hi ha alguna cosa que podem fer. Una és acompanyar en un procés que, de vegades, és difícil. En tot aquest procés, hi ha una cosa superimportant que són els errors. No és el mateix un error que un fracàs, i, de vegades, els tractem igual. D'un fracàs se'n pot aprendre, d'un error se'n pot aprendre més. De les derrotes podem aprendre que tenim límits, que no sempre es guanya. Però dels errors se n'aprèn més, perquè pots identificar per què falles, en què falles, per què fracasses d'aquella manera, mitjançant un error. Una cosa que jo crec que les famílies podem fer i que tindria una importància capital seria ajudar els nostres fills i filles a identificar els errors que cometen.

"Aprendre matemàtiques ens fa més lliures i difícils de manipular".


Pots veure el vídeo complet aquí.