César Bona

Mestre de primària

"Innovar no significa arrasar tot, és evolucionar de manera constant pensant sempre en el benestar dels nens i nenes".

Escoltar i fer partícips als alumnes, les claus d'aquest professor per millorar l'educació.

Jo no volia ser mestre. Només pensava en esport. Ara soc mestre, és un privilegi. En quantes professions pots convidar als nois i noies a què intentin millorar el món on viuen?

No es pot aprendre tot a internet. Internet és com un oceà, aquí pots trobar llaunes o tresors. Aquesta és una de les funcions dels mestres, que podem convidar-los a contrastar informació a què vegin o a què transformin aquesta informació que està aquí a transformar-la en coneixement. I després, preguntar-los què faran amb aquest coneixement. Perquè no és només que aprenguis moltes coses, ets un ser social. I aquí la tasca dels mestres és absolutament fonamental. Ajudarem a les famílies a educar als seus fills. El primer model que tindran són les seves famílies, els seus pares, les seves mares, però després estem nosaltres. I per això és un privilegi treballar de mestre, no? Un privilegi que va unit, com deia Spiderman, a una gran responsabilitat.

Hi ha moltes coses que s'estan fent bé, però també hem de ser crítics amb nosaltres mateixos i saber que hi ha moltes coses que han de millorar. Començant per mirar cada un dins si mateix i que siguem conscients que cada dia hem de donar el màxim per treure la millor versió dels nois. La formació és vital, en la universitat i dels docents en actiu.

A què començaran jo sempre els dic que pensin una mica quan estan en l'aula no només són ells els que han de compartir coses, sinó que els nois i noies tenen molt que compartir. I que els verbs escoltar, precisament, i compartir són tremendament importants i són d'anada i tornada.

La felicitat no és l'objectiu sinó diuen que és el camí. Primer, és una fal·làcia. El que diuen que hi ha gent que s'ocupa de la felicitat i s'oblida del coneixement és una fal·làcia. És una de les frases que hem d'intentar allunyar de nosaltres. Perquè qui pensi que realment l'ésser humà està fet només de coneixement i no d'emocions ha de revisar certes coses. Ara mateix se sap, per exemple, que un nen o una nena pot aprendre amb alegria. Pot aprendre amb por? Sí. Però el que passa en el cervell és molt diferent en un cas i en un altre.

En el teu treball, si vas a gust rendiments. Si no vas a gust no rendiments i fins i tot podries intentar canviar de feina. Però els nens i nenes no tenen aquesta opció. També és la nostra missió fer que ells tinguin ganes de tornar l'endemà . Almenys, cerquem el benestar. Els nens passaran la seva infància i la seva adolescència en un centre educatiu. A mi m'interessa tant el coneixement com que el noi o la noia venja a gust l'endemà. I si no penses així, potser hagis de revisar algunes coses. Tot evoluciona, la tecnologia, la medicina, els transports, tot evoluciona. I l'educació… Per què s'ha associat sempre l'educació amb persistència al canvi? A mi em resulta paradoxal.

S'aprèn moltíssim dels nens i nenes en el moment en què tu pretens aprendre. Per a això hem de viatjar al nen o la nena que vam ser per entendre'ls millor i perquè ens entenguin millor ells. Però si hi ha alguna cosa que ens ensenyen cada dia és a viure la vida amb senzillesa, a preocupar-se de l'ara, no del demà, de l'ara. Per a un nen dir dins uns mesos és l'infinit. I a trobar la màgia en les petites coses. El que per a molts adults passa desapercebut per a un nen o una nena resulta màgic, no? Aquesta il·lusió també que t'encomanen si estàs envoltat de nens, per això ser mestre és una professió de privilegiats.

Ens falta escoltar als nens i nenes. També a les famílies i als docents per anar transformant tot això junts. Hem de replantejar-nos moltes coses, la participació de les famílies és essencial. La família és el primer òrgan educatiu després, l'escola. Per això hem de treballar en equip.

Coneix més de César Bona

Biografia
Mestre de primària i llicenciat en Filologia anglesa. Autor de llibres com "La nova educació" i "Les Escoles que canvien el món", va ser el primer professor d'Espanya en assolir la distinció de finalista en el premi Global Teacher Prize. La seva iniciativa educativa ‘El quart morro’, va ser premiada per la primatòloga i Premi Príncep d'Astúries, Jane Goodall. Bona reivindica el diàleg amb els alumnes i la importància crucial del professorat com pilars fonamentals de l'educació.
Faqs
Per què costa trobar professors motivats?

No creo que costi tant trobar-los perquè sé que hi ha milers de mestres i mestres que viuen amb passió, cada dia, el que fan. Moltes vegades el negatiu pes més que el positiu. Pràcticament cada dia surt alguna notícia d'un centre que està fent alguna cosa interessant. Això és un gran pas. Perquè nosaltres com docents hem de pensar que l'impacte que tenim al món on vivim és importantíssim. Imagina't si aquesta no és raó suficient per sentir-te motivat. Ens falta recordar que la nostra missió és molt més important del que ens creiem. Ja no és només transmetre coneixements, també hem de convidar a què ells comparteixin les seves coses, a què mirin per la finestra i que intentin millorar el món on viuen.

"Els educadors, pares i mares hem de treballar sempre junts, en equip i amb el diàleg com eina que ens ajudarà a anar cap a endavant"


Pots veure el vídeo complet aquí.