Carol Dweck

Psicòloga i investigadora

"No cal quedar-se en l'esforç, sinó en el procés del nen a l'hora de progressar".

Les virtuts de la mentalitat de creixement

Fins i tot en nens petits, entre tres i quatre anys, la seva mentalitat no s'ha format totalment, però sí veiem trets de mentalitat fixa o de creixement. Molts d'aquests nens ja comencen a desenvolupar mentalitat de creixement a aquesta edat, però uns altres, quan se'ls renyeix o se'ls critica o fallen en alguna cosa, pensen: “No soc una bona persona”. I això és una mica de mentalitat fixa, no volen seguir amb el que feien, un pare pot adonar-se de si al seu fill li espanten les dificultats, si es rendeixen amb facilitat i es frustren ràpidament, si diuen: “No puc fer això” sense haver-hi-ho intentat de veritat. En aquest cas, cal centrar-se en descobrir què passa. És el major repte de pares i docents, esbrinar què ocorre. Observarem, a provar coses diferents i el descobrirem. El major regal que li pots fer a un nen és ensenyar-li que no passa res si no aconsegueix una mica ara, però que, amb temps, esforç, aprenentatge i col·laboració, pot aconseguir-ho.

Al principi ens centrem molt en l'esforç. Després, ens vam adonar que la gent li ho prenia massa seriosament. Pensaven que la mentalitat de creixement només consistia en esforçar-se, que l'és important era que el nen s'esforcés al màxim, tingués èxit o no, que no podien dir-li al seu fill que l'havia fet bé. Una vegada un pare va venir i em va dir: “M'encantaria poder alabar els èxits de la meva filla”, li vaig dir: “Però què dius? Clar que pots aplaudir els seus èxits, però després parleu sobre com ha arribat fins a allà”. És el procés el que importa, no només l'esforç. Si li dius a un nen: “Guau, has treballat molt dur”, però realment no ha progressat res, per què li ho dius? Li pots dir: “Valoro molt l'esforç que has fet, però esbrinarem com millorar”. No cal quedar-se en l'esforç, sinó en el procés del nen a l'hora de progressar i, al final d'aquest procés, el nen necessita comprometre's a millorar encara més.

Mai és massa tard per aprendre. Per a molta gent no és fàcil aprendre a canviar. Si has viscut sempre amb por als reptes o creient que els errors et fan menys intel·ligent, pot ser molt complicat aprendre a canviar, però mai és massa tard. Un antic alumne meu té un grup d'investigació dedicat a la gent gran; ha descobert que la memòria pot millorar quan els ensenyes la mentalitat de creixement, així com la seva habilitat per aprendre. Així que mai és tard; molta gent té petites illes de mentalitat fixa en el seu cap. “No puc fer això, no puc fer mats, no sé tocar un instrument, no aprendré mai un altre idioma”. Encaixen molt bé en aquestes… O potser només han viscut una mala experiència. No fa molt vaig conèixer a diversos professors de primària que deien que de petits odiaven les matemàtiques, van aprendre la mentalitat de creixement, van donar cursos de matemàtiques i van descobrir que els encantava i que se'ls donava genial. Mai és tard per descobrir una mica nou. I potser quan eres jove vas tenir una mala experiència, o que no sabies dibuixar bé i no entenies per què. No vas aprendre, no significa que no puguis aprendre ara.

Tenir bones notes és bo, creo que tots estem d'acord, però donar-li tanta importància a les notes significa que, al teu fill, li estàs dient: “Treure bones notes és millor que aprendre. Treure bones notes és més important que entendre una mica profundament i xopar-te d'això. Treure bones notes és millor que tenir idees noves”. Si aconsegueixes treure bones notes sense esforçar-te, aquest pare estaria molt content, però això no et prepara per a la vida, et prepara per tenir bones notes en l'escola. Però si no entens una mica a fons, si et bloqueges amb les coses difícils, no saps com tenir idees noves, no saps agafar un problema i donar-li la tornada per solucionar-ho… Si no saps què t'interessa, totes aquestes coses no preparen als nens per a la vida.

Trobar la teva passió pot espantar-te o encasellar-te, espantar-te si creus que no l'has trobat o encasellar-te si creus que l'has trobat. Per això jo mai no dic que cerquin la seva passió, sinó més aviat: “Pensa en ser la versió més amable de tu mateix, pensa en què voldria fer aquesta persona”. I després els animo a desenvolupar els seus interessos. Ja no a trobar directament una passió, de vegades la gent l'aconsegueix, de vegades és un amor a primera vista, però fins i tot aquí, ha de cultivar-se i desenvolupar-se. I, davant la primera dificultat, tampoc no pots pensar: “Val, no era la meva passió, provaré aquesta altra ”. Cal entendre que cal desenvolupar els interessos i que, de vegades, et trobaràs amb dificultats o adversitats i, fins i tot així, pot ser el teu major interès.

La primera vegada que vaig escriure sobre la mentalitat de creixement i vaig començar a desenvolupar la idea, creia que era una cosa molt evident, que era una idea molt fàcil d'entendre: la idea que les habilitats poden millorar-se. També creia que els docents podien posar-ho en pràctica fàcilment. Em vaig equivocar. Si li demanaves a la gent que definís la mentalitat de creixement, no pensaven que es tractava de millorar les habilitats, sinó d'alabar l'esforç. De vegades els soltaven un discurs al principi de l'any i esperaven que els estudiants, de sobte, deixessin d'odiar els reptes o classificaven als nens. Ens vam adonar que no era un concepte fàcil d'implementar en l'aula. Què vam fer? El primer va ser rellegir molt, classificar les idees entre les quals són falses i les que no, explicar-li a la gent com canviar la seva pròpia mentalitat, alguns companys estan ara desenvolupant un full de ruta per a docents que detall pas a pas com implementar la mentalitat de creixement en l'aula. En primer lloc, el docent ha de canviar la seva pròpia mentalitat. Ens vam adonar que molts docents asseguraven tenir una mentalitat de creixement quan no era així. El primer pas és reconèixer la teva pròpia mentalitat fixa, el següent pas és cometre els teus propis errors en l'aula i descobrir, davant d'estudiants, com corregir-los. Molts dels professors de matemàtiques més reconeguts cometen errors i a la classe li encanta i, així, tots junts descobreixen la solució. Cal donar importància en les notes quan un nen s'enfronta a un repte i segueix endavant, així ningú, ni els estudiants més intel·ligents tindrien un excel·lent si no li ho treballen, cal donar importància en les notes quan mostren algun progrés, cal centrar-se en aprendre i millorar, cal mostrar als nens que estar confosos és una part natural de l'aprenentatge i com superar-ho i centrar-se en el procés, no només en l'esforç sinó en les estratègies, que sàpiguen demanar ajuda quan sigui necessària, utilitzar recursos al seu abast, basar-se en companys que els ajudin a aprendre. Els professors han de valorar, premiar i reconèixer aquestes coses.

Més de Carol Dweck

Biografia
Carol Dweck és professora de psicologia en la Universitat de Stanford, i la creadora de conceptes com a mentalitat fixa o mentalitat de creixement, la d'aquells que creuen que les seves habilitats poden millorar gràcies a l'entrenament i l'esforç. Les seves investigacions conclouen que els pares, mestres i educadors poden ajudar a fomentar la mentalitat de creixement. Si com pares o educadors, ens centrem en elogiar el procés més que el resultat, els nens s'enfrontaran millor davant els desafiaments en comptes de donar-se per vençuts quan les coses es compliquen.
Faqs
Igual que existeixen persones que cerquen aprendre permanentment, hi ha unes altres amb una mentalitat fixa. Què els diria?

Creo que és una decisió personal. Si algú diu: “Em val amb el que sé”, no té per què tenir mentalitat fixa, pot no tenir una motivació per aprendre. Si és la seva decisió i creuen que és el correcte, no passa res, però si es queden sense feina i no estan preparats per a un altre, si no saben com aprendre, si és una cosa que diuen a la defensiva i no creuen de veritat que puguin aprendre, pot ser problemàtic. Creo que tots hauríem de tenir ganes d'aprendre, saber com aprendre, saber com vèncer les pors, pots voler utilitzar tot això o no. Hi ha coses en què ens esforcem i coses en què no, prenem decisions, però hem de ser conscients que podem aprendre i hem de saber com fer-ho. La mentalitat de creixement és una eina que ajuda a la gent a moure's en aquest món desconegut. No creo que el que es fa en molts centres ajudi a moure's. Ara més que mai no necessitem una mentalitat de creixement juntament amb eines de resolució de problemes.

"Ensenya al teu fill que no passa res si no aconsegueix una mica ara, però que, amb temps, esforç i aprenentatge, pot aconseguir-ho".


Pots veure el vídeo complet aquí.