Blanca Portillo

Actriu

"Si privem als nens de l'art i la cultura, quin món construiran?".

Claus per aprendre a parlar en públic

Molts països tenen el teatre com assignatura obligatòria. Jo creo que és una cosa que tot el món hauria de fer alguna vegada en la vida. Però en la infància, amb els nens, és un moment difícil perquè no tenen eines per moure's en la vida. Jo he donat classes a nens i a nenes. Els falten eines. I hi ha moltes pudors, és un moment en què s'enfronten a l'exterior quan tenen el seu món a casa, més o menys còmode. El teatre et permet, primer, entrar en contacte amb els altres de forma sincera. Això és una cosa curiosa de matisar. Quan tu estàs en el coli, tu comparteixes el que es pot compartir en el col·legi. Però quan estàs fent teatre, el primer que has de compartir és por, emoció. Treballaràs amb les teves emocions, amb el teu sentit del ridícul. A perdre el sentit del ridícul.

El dret a l'error, els ensenyaments teatrals t'el permeten constantment. De fet, la base del teatre és l'equivocació. Per aprendre cal equivocar-se per poder fer-ho bé, l'error, encert, error, investigar com poder fer-ho millor. Amb la qual cosa, se'ls obre el cap, se'ls treu la por. Jo record que, donant classes, havia un nen que era, diguem, el malote del grup. Havia un noiet que era com el més gallet de tots. Els altres li tenien un certa por. Quan ell soltava una broma, tots reien. Llavors, jo vaig decidir donar-li el personatge més seriós, el més sensible, el que estava més trist. I va descobrir, dins ell, que això no només li feia no perdre autoritat dins els seus companys, sinó que els mostrava als altres una faceta que no sabia que tenia, i que feia que els altres li volguessin de veritat, o li admiressin de veritat. Perquè el xaval li ho va prendre molt seriosament i va començar a treballar amb molta dedicació. Amb la qual cosa, va començar a ser líder d’altra manera, d'una manera molt més honesta, perquè plorava, perquè era capaç de plorar davant dels seus amics. I això va ser com una carambola, això va ser passant als altres. Bo, en aquella ocasió, jo vaig tenir un problema amb els professors perquè els nens van voler deixar de donar tot tipus de classes, de qualsevol altra activitat, perquè només volien donar les classes de teatre. Els obre moltíssims camins, sobretot en la ment. I en la seva forma de relacionar-se amb els altres, i perdre la pudor.

Fem moltíssimes coses, o deixem de fer-les, perquè ens fa vergonya , perquè ens dona pudor. “Jo no vaig a poder fer això”. Per què no? Vam fer El somni d'una nit d'estiu de Shakespeare. Inevitablement, comences a parlar de mitologia, a parlar de Shakespeare com a autor, no només teatral, comences a parlar de la seva època. Amb la qual cosa, comencen a aprendre un munt de coses col·laterals que han de veure amb l'ensenyament general, però que les veuen a través d'ells, a través del seu propi cos. I se'ls desperta la curiositat d'una manera increïble. I després comencen a aprendre que, sense l'altre, tu no ets res, i això també és important. No es tracta de ser el millor, es tracta de ser un bon baula fort dins una cadena fort. I es forma un equip, es forma un grup on tots ajuden a tots, i s'eliminen rivalitats.

En el 99% de les ocasions un actor no parla amb la seva pròpia veu, parla a través d'un personatge. Amb la qual cosa, jo sé el que he de dir, ja me l'he après. I no el dic jo, el diu ella o ell. Això et treu la meitat del problema. Jo entenc que parlar és quan m'enfronto a una sèrie de persones que m'estan mirant i no tinc un guion escrit, no sé el que diré, i soc jo parlant. Aquesta vegada soc jo, no és un personatge. El primer que creo que un ha d'assumir quan parlarà en públic és que posa nerviós. Cap volem fer el ridícul. Una cosa és que tinguis costum de fer-ho i una altra cosa és que no faci por. Fa por sempre, i això és una cosa que a mi em sembla que cal assumir. D'altra banda, és bo saber que no passa res si t'equivoques, que no passa res si et quedes en blanc. Ningú es morirà. L'únic risc és el teu propi por a fer el beneit o a fer el ridícul, el nivell que tu et poses a tu mateix, el llistó. Creo que hi ha una cosa que de vegades ens costa també pensar quan parlem en públic, i és que la gent que està aquí està disposada a escoltar.

Un dels grans reptes de parlar en públic és aconseguir l'atenció. Captar. I l'única manera de captar l'atenció és donar. Donar. És un acte de generositat. I això es nota molt en els polítics. No l'heu notat, quan un polític no parla per a nosaltres? Fa així, fica la mirada cap a endins i està parlant per a ell o per a una massa.

Parlar en públic és un acte de generositat. “Tinc alguna cosa per donar-vos”. I a partir d'aquest moment, la gent es ve amb tu. Fora que diguis una bestiesa. O una cosa fora d'hora. Creiem que parlar en públic és una cosa d'un senyor o una senyora davant uns altres que no existeixen o que són una massa. No, són individus, un i uns altres uns, i que tenen el seu interès. Quan deixes de pensar en això comences a comunicar-te amb l'altre, a respirar i a ser un ésser humà més que té alguna cosa que compartir, res més. És bonic, eh? Perquè si el veus des d'aquí se't treu part de la por.

Més de Blanca Portillo

Biografia
Llicenciada per la Real Escola Superior d'Art Dramàtic i Dansa, Blanca Portillo és actriu, directora i productora. Va guanyar el Premi Nacional de Teatre el 2012 i també té un Max a la millor direcció d'escena per l'obra ‘L'avaria’. A més, és molt coneguda per haver interpretat diferents papers tant en cinema, com a la televisió .
Faqs
Què creus que és més important; el talent o l'esforç?

El meu mestre, Pepe Estruch, deia que no tot el món té talent per a ser actor. Jo mai no he cregut en el talent. De fet, em rebel·lava contra això quan era joveneta. Jo li deia: “El talent no existeix, el talent és una bestiesa”. I ell em deia: “No, tots tenim un talent. Cal descobrir per a què”. O sigui, per a ser actor cal tenir un talent específic. Però tots tenim un, la sort és descobrir per a què. L'interessant en la vida és descobrir per a què estàs feta, per a què has nascut. De vegades t'entestes en coses que no tenen res que veure amb el teu talent natural. I això és el que el meu mestre deia que produeix una profunda frustració i un profund dolor, fins i tot. Ell deia sempre que un actor ha de formar-se, i amb formació pots arribar a ser un bon actor. Si tens talent i no et formes, el teu talent desapareix. I si tens talent i et formes, ets la bomba. Com mai no vaig creure en això, em vaig dedicar a estudiar com les boges, a fer tot el que calgués fer. Amb el pas dels anys m'adono que sí que existeix. Hi ha gent que té un el senyor per fer el que fa. Però pots tenir un el senyor per a ser el millor cuiner o per a ser la millor professora, o per a ser el que sigui. La fortuna és que hi ha qui el troba i la desgràcia és que hi ha gent que no el troba. Jo creo que no em vaig equivocar. Jo no sé si tinc talent per a això, però sí he vist a gent patir per fer alguna cosa que a mi no em costava molt. I mai no l'entenia.

"Davant la por a parlar en públic és bo saber que no passa res si t'equivoques o et quedes en blanc".


Pots veure el vídeo complet aquí.