Millorar la seguretat dels nens al cotxe

T'expliquem quins són els sistemes de subjecció existents i els tipus de cadires de protecció que exigeix la Llei

Segons les últimes dades de la DGT, l'ús d'un sistema de retenció infantil (SRI) a l'automòbil redueix el risc de mort en un 75 % i el risc de lesions en un 90 %. Les cadires de seguretat per a l'automòbil es classifiquen en funció del pes o l'alçada del nen.

1. Cotxe nou? amb sistema Isofix

Quan neix un fill, algunes famílies es plantegen canviar de cotxe, sobretot per tenir un maleter més gran en el qual hi càpiga el cotxet i els accessoris que fan falta quan es viatja amb un nadó.

Avui dia, es recomana subjectar les cadires de seguretat de l'automòbil amb un sistema de seguretat anomenat Isofix mitjançant uns ancoratges que hi ha al vehicle.

En tots els cotxes nous s'incorporen ancoratges d'aquest tipus per a, almenys, dues cadires. De fet, la DGT diu al seu web que “Amb caràcter general, els turismes nous venuts actualment han de comptar amb almenys dos seients equipats amb dos ancoratges inferiors Isofix i un ancoratge superior Isofix”.

Però, si compres un cotxe de segona mà, és important que comprovis que disposa d'aquest sistema per instal·lar la cadireta del nadó, ja que, amb el temps, les cadires de cotxe que se subjecten amb el cinturó de seguretat es deixaran d'utilitzar, encara que de moment la llei les permet.

A més, és important comprovar que el vehicle tingui bons sistemes de protecció davant impactes frontals i laterals.

El sistema Isofix consisteix en:

  • Dos ancoratges situats entre el suport i el seient del cotxe que s'enganxen a la cadira del nadó per la part posterior de la seva base.
  • Un tercer punt d'ancoratge, la finalitat del qual és que la cadira no rodi en cas d'impacte i que no venci cap a davant pel mateix pes del nadó. Aquest punt pot estar en el cotxe de dues maneres:
    • Top Tether: subjecta la part posterior de la cadira a la part del darrere del suport del seient del cotxe o al maleter del vehicle.
    • Pota de recolzament: és un mecanisme que connecta la base de la cadira amb el terra del cotxe.

En ancorar la cadira al cotxe amb l'Isofix, s'evita que una cadira subjecta amb el cinturó de seguretat pugui anar mal muntada (i no sigui efectiva en cas d'accident).

2. Sistemes de Retenció Infantil (SRI) obligatoris

La llei estableix que, fins a una alçada de 135 centímetres, el nen ha de viatjar amb un sistema de protecció homologat i adaptat a les seves característiques.

Actualment a Espanya conviuen dues normatives:

  • L'EC R44, que classifica les cadires en cinc grups: 0, 0+, 1, 2 i 3. Hi ha cadires que combinen els grups 0+ i 1 i fins i tot el 2.
  • L'ECE R129 I-Size, que va entrar en vigor el 2013 i classifica les cadires segons l'alçada. Les cadires I-Size han de superar una prova d'impacte lateral addicional.

La normativa amb què s'ha homologat una cadira concreta s'indica a l'etiqueta d'homologació.

A les cadires I-Size el fabricant indica el rang d'estatura per a la cadira.

Quan acabi el període de convivència d'ambdues normes només es podran adquirir cadiretes de tipus i-Size que fomenten l'ús de l'Isofix.

Grup 0 i 0+ fins a 13 kg

  • Són cadires convertibles (dissenyades per ser usades per nens de diferents edats) o cabassos.
  • El cabàs ha de col·locar-se perpendicular a la marxa, ha d'ocupar dues places i quedar subjecte pel cinturó de tres punts.
  • Les cadiretes s'han d'utilitzar sempre en sentit contrari a la marxa per augmentar la protecció del cap, el coll i la columna del nadó.
  • Les cadires han d'incloure un arnès de cinc punts per subjectar el nadó. El seu tancament central ha de quedar al centre del tòrax del nen, mai a l'abdomen ni el coll.
  • Cal canviar de cadira i, per tant, de grup, quan el nen superi el pes indicat (13 kg) o quan el cap sobresurti del suport de la cadira.

I-Size 40-87 cm

Per a nadons amb alçada de 40 a 85 cm, les cadires s'ancoren al seient mitjançant el sistema de subjecció Isofix. Porten arnesos per subjectar el nadó i han d'instal·lar-se sempre en el sentit contrari de la marxa.

Grup 1 (9 a 18 kg aproximadament)

  • Són cadires una mica més altes que les del grup 0.
  • L'arnès de subjecció ha de quedar totalment enganxat al cos del nen.
  • És important assegurar-se que l'estructura de la cadira no permeti al nadó treure els braços per fora, per evitar que deixi anar algun ancoratge accidentalment.

I-Size fins a 105 cm

Portabebès amb arnesos i subjecció amb ancoratges Isofix per portar el nen més temps en sentit invers a la marxa i millorar-ne la seguretat.

Grup 2 (fins a 25 kg) i grup 3 (fins a 36 kg)/I-Size 105 a 135 cm

  • Des del juliol de 2017, els nens que mesurin menys de 125 cm d'alçada han d'utilitzar una alça amb suport.
  • La cadira ha d'elevar el nen fins que el cinturó s'ajusti al seu cos. La banda diagonal ha de passar per la clavícula i l'espatlla sense tocar el coll. La banda horitzontal ha d'anar al més a prop de malucs i cuixes, mai sobre l'abdomen.
  • Les cadires I-Size se subjecten amb ancoratge Isofix.

A partir de 135 centímetres d'altura

  • Legalment, a partir d'1,35 metres el nen pot viatjar sense alça, subjecte pel cinturó del cotxe, però és recomanable utilitzar un SRI. homologat fins als 1,50 metres.

3. Nens davant només si no hi ha una altra opció

Fins fa poc, els menors de 12 anys podien anar al seient davanter, amb un sistema de retenció si eren més baixos de 135 cm i només amb el cinturó si eren més alts de 135 cm.

Ara només poden anar davant en cas que els seients del darrere estiguin ocupats per uns altres menors, si no hi ha seients del darrere en el vehicle o si no és possible la instal·lació dels sistemes de retenció en tots els seients, perquè el cotxe és petit i no hi caben les cadires.

En els taxis, els nens poden viatjar en els seients del darrere sense utilitzar un sistema de retenció per la ciutat. En carretera, el responsable de la seguretat és el pare, la mare o l'adult que vagi amb el menor en aquest moment. Convé demanar un taxi amb cadira, o portar-la nosaltres per protegir el nen.

A més, és important saber que:

  • Les places del darrere són les més segures per portar els nens.
  • Si el nadó viatja a la plaça davantera, s'ha de desconnectar el coixí de seguretat.
  • Si el nen viatja amb un sistema de retenció en sentit de la marxa (grups II i III) no és necessari desconnectar el coixí de seguretat.
Actualment conviuen dues formes de classificar els SRI, per pes i per alçada, però amb el temps quedarà només la classificació per alçada, és a dir, la I-Size

4. Préstec de cotxe online BBVA

La compra d'un cotxe nou suposa un desemborsament de diners que no sempre es pot fer de cop. Per ajudar-te, BBVA t'ofereix el Préstec Cotxe en Línia que pots sol·licitar a través d'Internet de manera ràpida i senzilla.