Consells útils per quedar-se embarassada

Per afavorir la concepció, convé canviar alguns hàbits

Ara que heu pres la decisió de tenir un nadó sorgeix el primer dubte: quant temps es triga a aconseguir l'embaràs?

Hi ha parelles que es queden embarassades a la primera, però no és l'habitual. Aconseguir un embaràs de vegades no és fàcil ni ràpid, la majoria de les parelles triga mesos a aconseguir-lo.

És normal impacientar-se. Quan decidim tenir un nadó, la il·lusió és tan gran que el volem ja. Però cal evitar posar-se nerviosos, perquè l'estrès pot influir negativament en la concepció.

No obstant això, hi ha alguns hàbits que podeu adoptar per facilitar l'embaràs. Portar una vida saludable, sense estrès i evitar pràctiques nocives pot ajudar-vos a concebre.

El primer pas: visitar el metge

Abans de començar a buscar l'embaràs, convé visitar el ginecòleg per resoldre els primers dubtes i saber si teniu algun hàbit que podria dificultar la concepció o algun trastorn que requereixi una atenció especial durant l'embaràs.

El metge valorarà l'estat de salut dels dos membres de la parella (la salut del futur pare també és molt important). Comprovarà si sou portadors d'alguna malaltia hereditària i si hi ha algun factor que pot dificultar l'embaràs, com, per exemple, l'obesitat i la diabetis, per poder tractar-los adequadament.

Després, amb la informació a la mà sobre els vostres costums i dades mèdiques, us donarà els consells personalitzats per aconseguir l'embaràs com més aviat millor i receptarà a la dona un suplement d'àcid fòlic (vitamina B9) que ajuda a prevenir defectes congènits en el cervell i la columna vertebral del nadó.

Els dies fèrtils

Convé que elaboreu junts un calendari del cicle menstrual per calcular quins dies són els més fèrtils. El cicle es compta des del dia en què comença la regla fins que comença la següent. Els dies més fèrtils són els dos anteriors a la data prevista d'ovulació i el dia en què es produeix aquesta, ja que l'espermatozoide viu de 48 a 72 hores i l'òvul, un màxim de 24 hores.

En els cicles menstruals de 28 dies, l'ovulació sol produir-se el dia 14, i els dies més fèrtils estan el 12 i el 14. El problema és que el patró de 28 dies no sempre es repeteix i, a més, no totes les dones tenen els cicles regulars.

Quan els cicles són irregulars, pot resultar útil utilitzar un test d'ovulació (de venda en farmàcies) que mesura la presència d'una hormona en l'orina per detectar els dies més fèrtils.

Alimentació saludable

Ara més que mai, és important seguir una dieta sana i equilibrada. Tot el que mengem repercuteix en el nostre organisme i també en el del fetus. Per això, des del moment en què es decideix buscar un nadó, cal començar a cuidar-se com si ja s'estigués esperant, perquè no se sap quan s'aconseguirà l'embaràs.

A més, és important evitar el sobrepès o l'extrema primesa. Aquestes dues situacions perjudiquen les probabilitats de l'embaràs.

No als hàbits perjudicials

És el moment d'eliminar els hàbits que poden disminuir la fertilitat i que tenen riscos per a l'embaràs, com el tabac i l'alcohol. També convé reduir el consum de cafeïna. Aquests costums no són bons ni per a la vostra salut ni per a la del nadó.

Per la mateixa raó, cal evitar els ambients tòxics, l'exposició excessiva a la pol·lució o els pesticides, que poden provocar alteracions en el sistema endocrí i reduir la fertilitat.

Prohibida l'automedicació

Prendre medicaments que no hagin estat prescrits pel metge és un gran risc. Alguns poden reduir la fertilitat i d'altres augmentar el risc d'avortament. Sempre cal consultar el metge abans de prendre un fàrmac, i ara que esteu pensant a crear una nova vida, més que mai.

Sí a l'esport

L'exercici regular és bo per al cos i la ment. Qualsevol moment és bo per començar. Si no esteu habituats a fer esport, podeu començar d'una manera tranquil·la, per exemple, caminant cada dia. El ioga, el pilates i la natació són tres opcions molt saludables que, a més, es poden fer durant l'embaràs (amb un instructor expert que sàpiga adaptar els exercicis a l'embaràs, això sí). Fer l'activitat junts serà molt positiu no només per al vostre cos, sinó també per a la parella.
Des del moment en què es decideix tenir un nadó, convé cuidar-se com si ja s'estigués esperant

Fora estrès

Cal intentar prendre's la vida amb una mica més de tranquil·litat, evitar les situacions d'angoixa i, si és necessari, practicar alguna tècnica que ajudi a relaxar-se. Si el dia a dia és estressant, convé reduir el ritme perquè l'estrès continuat pot alterar el cicle menstrual i la producció d'espermatozoides.

I si el nadó no ve?

Què podeu fer si no aconseguiu concebre? Hi ha molts factors que hi poden influir. Normalment el 85% de les parelles aconsegueixen el seu propòsit durant el primer any. Si no ho aconseguiu passat aquest període, convé anar al metge perquè valori si és necessari recórrer a tècniques de reproducció assistida.

Quan la dona té més de 35 anys, es recomana acudir al metge si no s'aconsegueix l'embaràs en sis mesos, ja que les reserves ovàriques en aquesta edat són menors.

Tot el contingut de Baby Planner, a la teva app de BBVA