Per què quedem en blanc davant el full de l'examen?

Segur que a tu, estudiant, t'ha passat alguna vegada. Després de setmanes preparant un examen, la visió del foli en blanc et provoca una sensació terrible, un pensament agònic: que la teva ment és tan buida com el full de respostes. Que tot el que has estudiat s'ha esfumat i ets incapaç de recordar-ho.

Tanmateix, només és l'estrès que intenta apoderar-se de la situació. Si has estudiat a consciència (i no la nit abans i vas a l'examen sense dormir), totes aquestes dades les tens emmagatzemades. Només cal que et calmis i, llavors, trobis la ubicació de l'arxiu.

La doctora Sagrario Manzano, coordinadora del Grup d'Estudi de Conducta i Demències de la Societat Espanyola de Neurologia ho explica de manera senzilla: “en aquest moment, l'estrès és tan gran i hem de rescatar tanta sobrecàrrega d'informació que ens sembla que no recordem res. I en la majoria dels casos és un error".

Sí que és cert que de vegades aquest bloqueig és més que una aparença i arriba a impedir que el procés de recordar es dugui a terme amb normalitat. "Un altre aspecte és que l'estrès sigui tan intens que el nostre lòbul frontal, director d'orquestra del nostre cervell, bloquegi l'accés al magatzem mnèsic (la memòria) i siguem incapaços d'evocar tot allò que està perfectament emmagatzemat, simplement per activació d'una xarxa inhibitòria. Així, doncs, s'han de treballar les tècniques de relaxació en aquells joves que són incapaços de vèncer aquesta xarxa de bloqueig”.

El problema és que la memòria és pur caos i furgar-hi no és tan fàcil com cercar una carpeta a l'ordinador. Per facilitar aquesta tasca, tenim les regles mnemotècniques. Només cal entendre com funciona la memòria per aprofitar tot el seu potencial i aconseguir un cert ordre dins d'aquest caos.

Començant pel més bàsic: què és la memòria? “És la capacitat mental que permet que els individus enregistrin, conservin i evoquin fets, idees, imatges i altres experiències”, resumeix la Dra. Manzano.

I quines parts del cervell intervenen en aquest procés mental? Sintetitzant molt una cosa tan complexa, es podria dir que, per emmagatzemar una nova dada al cervell, les neurones es connecten entre elles i creen traçats o camins. Quan es tracta d'evocar un record, les neurones tornen a recórrer aquest traçat.

De vegades n'hi ha prou amb una olor, una imatge o una paraula per recuperar un record amb una claredat esbalaïdora, fins i tot quan fa anys que no hi penses. Que una sensació t'ajudi a recordar és una capacitat sorprenent del cervell. És un sistema tan efectiu que només requereix una mica de context o un estímul per donar resultats. A la memòria li agrada veure i li agrada tenir un context.

Trucs (memorables) per memoritzar

A l'hora d'estudiar, et poden ajudar les regles mnemotècniques, basades en la manera de treballar del cervell per retenir les dades. Per exemple, li és més fàcil visualitzar que recordar una sèrie de números. O memoritzar l'ordre de l'abecedari amb una cançó, gràcies al “poder recordatori de la música”. (En aquest article tens 7 trucs que et poden ajudar)

No hi ha raons per pensar que no puguem vèncer aquesta fase de bloqueig abans d'un examen. La memòria és una habilitat que podem desenvolupar, com qualsevol altra, a base de pràctica. El problema és que no la fem treballar. Releguem aquesta missió cada cop més a la tecnologia: si no fos per Facebook, algú recordaria els aniversaris?

I, tanmateix, una persona pot arribar a memoritzar l'ordre de les cartes de 59 jocs de cartes. D'acord, és un cas extrem. De fet, és el rècord Guinness de memòria. Però l'important és que el cervell humà pot arribar a aconseguir-ho.